امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 1832
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 08 آگوست 2023 - 12:33 | 309 بازدید | ارسال توسط :

کشور در خاموشی؛ دولت در اندیشه واردات خودروهای الکتریکی!

عبور از خودروهای بنزینی و واردات خودروهای الکتریکی قطعاً می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت به‌روزرسانی سیستم حمل‌ونقل و کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا باشد. اما اگر موانع واردات خودرو را هم نادیده بگیریم، در شرایطی که دولت دیگر توان تأمین برق صنایع و حتی شبکه خانگی را بدون اختلال ندارد، واردات خودروهای الکتریکی […]

کشور در خاموشی؛ دولت در اندیشه واردات خودروهای الکتریکی!

عبور از خودروهای بنزینی و واردات خودروهای الکتریکی قطعاً می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت به‌روزرسانی سیستم حمل‌ونقل و کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا باشد. اما اگر موانع واردات خودرو را هم نادیده بگیریم، در شرایطی که دولت دیگر توان تأمین برق صنایع و حتی شبکه خانگی را بدون اختلال ندارد، واردات خودروهای الکتریکی امکان‌پذیر است و وزارت نیرو یا دیگر دستگاه‌های متولی می‌توانند برق مورد نیاز این خودروها را تأمین و جایگاه‌های مورد نیاز آن‌ها را احداث کنند؟

مدت زیادی نیست که از آغاز واردات خودرو می‌گذرد. در حالی که هنوز تعداد خودروهای بنزینی واردشده چندان چشمگیر نیست، مسئولان دم از واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌زنند. اما آیا با توجه به شرایط برق کشور، استفاده انبوه از این خودروها امکان‌پذیر است؟

مدت زیادی نیست که رضا فاطمی‌امین که داعیه واردات خودروهای بنزینی را داشت، از وزارت صمت برکنار شده و حال عباس علی‌آبادی که دو ماه هم از عمر وزارت او در ساختمان خیابان سمیه نمی‌گذرد سنگ بزرگ‌تری به نام واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی را برداشته است.

به نظر می‌رسد وزارت صمت بدون توجه به پیش‌نیازهای واردات خودروهای برقی و صرفاً به دلیل پر زرق و برق بودن چنین شعارهایی را سر می‌دهد. چراکه اگر یک محاسبه سر انگشتی انجام می‌گرفت، دولت متوجه این موضوع می‌شد که اگر صرفاً نیمی از خودروهای در حال تردد کشور الکتریکی باشند و به‌صورت استاندارد و میانگین روزانه ۶۱ کیلومتر تردد داشته باشند، نیاز کنونی مصرف برق کشور را تا ۱۱۷ درصد افزایش می‌دهند. اما دولت توان تأمین این نیاز را دارد؟

افزایش ۱۱۷ درصدی نیاز برق !

طبق آخرین آمار منتشرشده، مصرف بنزین کل کشور به صورت روزانه، بالغ‌ بر ۱۱۰ میلیون لیتر است. از سوی دیگر، حدود ۱۵ میلیون خودروی درحال تردد در کل کشور وجود دارد. علی زیار، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اخیراً در گفتگو با ایلنا گفت: خودروی غیراستانداردی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مصرف سوخت برابر با ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که سه برابر استاندارد جهانی است.

بر اساس اظهارات زیار می‌توان به این یک محاسبه انجام داد که بر اساس آن هر خودرو به صورت میانگین حدود ۶۱ کیلومتر در روز تردد می‌کند.

حال درنظر می‌گیریم که نیمی از این خودروهای بنزینی کشور، با خودروهای الکتریکی تسلا مدل X جایگزین شود. شاید در چنین شرایطی روزانه حدود ۵۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی بنزین انجام بگیرد؛ اما چه بلایی بر سر مصرف برق کشور می‌آید؟ آیا دولت قصد دارد به ازای اصلاح مصرف سوخت، ضربه دیگری به صنعت برق کشور وارد کند؟

طبق آخرین آمار، نیاز کشور برای مصرف برق از حدود ۷۲ هزار مگاوات در روز عبور کرده است. این در حالی است که نیروگاه‌های داخلی تنها توانایی تولید حدود ۶۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را در روز دارند.

برای مثال مصرف برق تسلا مدل X به صورت ترکیبی و در هوای معتدل برابر با ۱۸۵ وات در هر کیلومتر است.

اگر ۷٫۵ میلیون خودرو، معادل نیمی از خودروهای درحال تردد کشور جای خود را با تسلا مدل X عوض کرده و روزانه ۶۱ کیلومتر تردد  داشته باشند، مصرف کل برق این تعداد خودرو به بیش از ۸۴٫۵ هزار مگاوات خواهد رسید که حدود ۱۲ هزار مگاوات (۱۱۷ درصد) بالاتر از نیاز مصرف برق کل کشور و ۲۲ هزار مگاوات بالاتر از برق تولیدی کشور است.

از سوی دیگر، به غیر از مصرف برق این خودروها، هزینه‌هایی همچون سرویس باتری‌ها و آلودگی به وجود آمده از دفع ضایعات خودروهای الکتریکی نیز سایر ابعاد ضروری جهت بررسی پیش از انجام واردات به شمار می‌رود.

واردات خودروی الکتریکی مستلزم زیرساخت

همه افراد از مزیت‌های واردات خودروهای الکتریکی آگاه هستند. اما باید درنظر داشت که تولید یا واردات خودروی برقی و عرضه آن در داخل کشور، همه ماجرا نبوده و باید زیرساخت‌های کشور توانایی پاسخگویی به این حجم از خودروی برقی را داشته باشند.

همچنین، این مورد هم باید اضافه شود که تغییر ۷٫۵ میلیون خودرو در کشور از بنزینی به برقی کار آسانی نیست که در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر باشد، اما به هرحال، باید این بعد از خودروهای برقی نیز بررسی شود.

البته که آمار به‌دست‌آمده، آمار دقیقی نبوده و جهت سادگی محاسبه، متغیرهایی همچون موتورسیکلت‌ها و سایر دستگاه‌های که با بنزینی از چرخه محاسبه حذف شده است. اما نکته مهمی که اغلب مسئولان کشوری هنگام تصمیم‌گیری و مصاحبه، از رعایت آن سر باز می‌زنند، محاسبه نکردن همه جوانب می‌تواند زیان جبران‌ناپذیری به منابع کشور وارد کند.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.