امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 1929
  پرینتخانه » اقتصاد کلان تاریخ انتشار : 30 آگوست 2023 - 14:20 | 307 بازدید | ارسال توسط :

مشکل جدید بازنشستگان/ نزدیک به ۴۰۰ قلم دارو از پوشش بیمه خارج شد

محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری اخیرا به فارس گفت که ۴۰۰ قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است. بیش از پنج سال است که برخی از بازنشستگان در شهرهای مختلف در اعتراض به اجرایی نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تجمع می‌کنند. حالا آنها با دردسر جدید مواجه شده‌اند؛ […]

مشکل جدید بازنشستگان/ نزدیک به ۴۰۰ قلم دارو از پوشش بیمه خارج شد

محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری اخیرا به فارس گفت که ۴۰۰ قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است.

بیش از پنج سال است که برخی از بازنشستگان در شهرهای مختلف در اعتراض به اجرایی نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تجمع می‌کنند. حالا آنها با دردسر جدید مواجه شده‌اند؛ یعنی حذف صدها قلم دارو از لیست شمول بیمه.

همزمان با اعتراضات بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران، ۴۰۰ قلم دارو از لیست شمول بیمه برای آنها حذف شده است. ضربه دیگری بر پیکر خسته آنها؛ آنهم درست زمانی که گرانی دارو صدای دهک‌های بالای جامعه را هم درآورده است.

بیش از پنج سال است که برخی از بازنشستگان در شهرهای مختلف در اعتراض به اجرایی نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تجمع می‌کنند. تجمعاتی که با افزایش تورم و سنگینی بار هزینه‌ها بر دوش آنها روز‌به‌روز بزرگتر می‌شود.

از جمله شعارهایی که بازنشستگان معترض در این تجمعات سر دادند، می‌توان به «معیشت، منزلت، سلامت؛ حق مسلم ماست» اشاره کرد. حالا پس از سال‌ها اعتراض، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری از حذف صدها قلم دارو از لیست شمول بیمه می‌گوید.

یعنی کسانی که مصرف دارو برای آنها تقریبا رایج است، حالا باید از حقوق قطره‌چکانی بازنشستگی خود برای لیست داروهای خود هم برنامه‌ریزی کنند. آن هم درست در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت دارو.

حذف ۴۰۰ قلم دارو از لیست بیمه

محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری اخیرا به فارس گفت که ۴۰۰ قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است.

اما بیمه هزینه کدام داروها را برای بازنشستگان تقبل نمی‌کند؟ رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری در این مورد گفته داروهایی مانند ویتامین و مسکن‌ها که قبلا تحت پوشش بیمه بودند، حالا از این لیست خارج شده‌اند. داروهایی که به گفته اسدی بقای بازنشستگان را تضمین می‌کنند و آنها بدون این داروها نمی‌توانند سرپا بمانند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری گفت از زمانی که نسخه‌ها الکترونیکی شده، بازنشستگان مستنداتی هم ندارند که شکایت کنند و بگویند از من مبلغی برای دارو گرفته شد.

مسئله دیگر در این ماجرا این است که آیا استفاده همه این داروها برای بازنشستگان ضروری است و بدون آن بیماری آنها تشدید می‌شود؟ اسدی در این مورد گفته که به شورای عالی بیمه نامه مکتوب زده‌ایم و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است.

بیش از چهار میلیون نفر از بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. میلیون‌ها بازنشسته که برخی از آنها را حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. آنطور که رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری گفته برخی از بازنشستگان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.

حالا سوال اینجاست که با تورم بیش از ۴۶ درصد و حقوق کمتر از دو میلیون تومان چگونه باید هزینه‌ها را مدیریت کنند؟ آن هم زمانی که برخی از داروها تا ۴۰ درصد هم افزایش قیمت داشته‌اند.

قانون درباره بیمه خدمات درمانی چه می‌گوید؟

اما قانون درباره پوشش بیمه داروهای بازنشستگان چه می‌گوید؟ قانون تامین اجتماعی شامل ۱۱۸ ماده و ۴۰ تبصره است که در بخشی از آن به موضوع خدمات درمانی بازنشستگان نیز می‌پردازد.

بنا بر ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان و افراد خانواده آنها از زمانی که مشمول مقررات این قانون قرار می‌گیرند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می‌توانند از خدمات پزشکی استفاده کنند.

در ادامه این ماده آمده که خدمات پزشکی به عهده سازمان تامین خدمات درمانی است و شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی می‌شود.

به عبارتی بازنشستگان با دو مورد قانونی که اجرا نمی‌شود، مواجه هستند. قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و قانون تامین اجتماعی.

گرانی و کمبود دارو

در حالی صدها قلم دارو از پوشش بیمه بازنشستگان خارج شده که بازار دارو با افزایش قیمت چشمگیری مواجه است. از سوی دیگر کمبود دارو هم گاه بیماران را راهی بازار غیررسمی دارو می‌کند و آنجا باید هزینه‌ها چندبرابری برای خرید دارو داشته باشند.

پیش از این دنیای اقتصاد در گزارشی به افزایش قیمت دارو در سال جاری پرداخت. بر اساس این گزارش، ۲۳ درصد از داروها در فروردین‌ماه ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتند. همچنین ۲۳ درصد دیگر داروها هم ۴۰ درصد و ۳۷ درصد از اقلام دارویی تا ۲۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

افزایش قیمت دارو بعد از حذف ارز ترجیحی شدت بیشتری گرفت. پیش از این، علی فاطمی، نایب رئیس دوره ششم انجمن داروسازان ایران درباره کمبود دارو در ایران به تجارت‌نیوز گفت بودجه اختصاصی امسال برای دارو به نیمه دوم سال نمی‌رسد و باید پیش از نیمه دوم سال فکری به حال تامین اعتبار دارویی کشور شود.

او گفت: «اجرای طرح دارویار هم نتواست به وضعیت دارویی کشور کمک کند و اگر وضعیت ادامه پیدا کند با کمبود دارو مواجه می‌شویم.» ناگفته نماند هر زمان صحبت از کمبود دارو می‌شود، بحث افزایش قیمت دارو به میان می‌آید. به عبارتی زمانی که بازار داروی ایران با بحران مواجه است و هر چند وقت یکبار برخی اقلام دارویی کمیاب و گران می‌شود، ۴۰۰ قلم دارو هم از بیمه بازنشستگان خارج شده است.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.