امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 1722
  پرینتخانه » بورس تاریخ انتشار : 15 جولای 2023 - 14:51 | 678 بازدید | ارسال توسط :

جزئیات افزایش سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن

مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران گفت: مصوبه جدید شورای عالی پول و اعتبار که به‌منظور کمک به خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن از طریق کاهش قیمت گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ایجاد رقابت بیشتر در شبکه بانکی و کمک به رونق بخش مسکن ابلاغ شد به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری […]

جزئیات افزایش سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن

مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران گفت: مصوبه جدید شورای عالی پول و اعتبار که به‌منظور کمک به خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن از طریق کاهش قیمت گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ایجاد رقابت بیشتر در شبکه بانکی و کمک به رونق بخش مسکن ابلاغ شد به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری این امکان را می‌دهد تا پس از تایید بانک مرکزی از حیث عملیاتی بودن و شرط تعادل در منابع و مصارف، اقدام به انتشار گواهی‌های حق تقدم تسهیلات مسکن کنند.

میثم زارع‌زاده ادامه داد: بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات مسکن در تهران به صورت انفرادی به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

میثم زارع‌زاده، مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران به آخرین تغییرات صورت گرفته در اوراق تسهیلات مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: سقف تسهیلات مسکن پیش از این در تهران به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که اکنون بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات در تهران به صورت انفرادی به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و در مناطق شهری نیز سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم نسبت به گذشته تا ۲ برابر افزایش یافت.

به گفته زارع‌زاده، سقف تسهیلات پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی (جعاله) نیز که پیش از این ۸۰ میلیون تومان بود به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران اظهار داشت: با این افزایش در سقف تسهیلات مسکن، محدودیت خرید اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران (نمادهای تسه) که پیش از این برای هر شخص ۵۶۰ ورقه بود به حداکثر یک هزار و ۱۲۰ ورقه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هر برگه اوراق تسهیلات مسکن ۵۰۰ هزار تومان وام برای متقاضیان را تامین می‌کند و نرخ سود تسهیلات خرید مسکن ۲۲.۵ درصد با بازپرداخت ۱۲ سال و نرخ سود جعاله (تعمیر/ تکمیل) نیز ۲۲.۵درصد و بازپرداخت پنج سال است.

زارع‌زاده خاطرنشان کرد: پیش از مصوبه ۳۰ خردادماه سال ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار، انتشار گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به نوعی در اختیار بانک‌های تجاری بود که تنها بانک مسکن (در نمادهای تسه) و بانک ملی (در نمادهای تملی) اقدام به انتشار گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن کرده بودند اما با مصوبه جدید همه بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران ادامه داد: مصوبه جدید شورای عالی پول و اعتبار که به‌منظور کمک به خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن از طریق کاهش قیمت گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ایجاد رقابت بیشتر در شبکه بانکی و کمک به رونق بخش مسکن ابلاغ شد به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری این امکان را می‌دهد تا پس از تایید بانک مرکزی از حیث عملیاتی بودن و شرط تعادل در منابع و مصارف، اقدام به انتشار گواهی‌های حق تقدم تسهیلات مسکن کنند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذار با این مصوبه از ۲ جنبه اقدام به هدف‌گذاری در تقویت سمت تقاضای بازار مسکن کرده است، افزود: در این زمینه نخستین هدف افزایش ۲ برابری سقف تسهیلات مسکن و سقف تسهیلات پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی (جعاله) است.

زارع‌زاده هدف دیگر این اقدام را انتظار کاهش قیمت گواهی‌های حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از طریق افزایش عرضه این گواهی‌ها توسط تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرده است.

مدیر ابزارها و نهادهای مالی فرابورس ایران اظهار داشت: نکته‌ای که وجود دارد این است که چند درصد متقاضیان واقعی برای خرید مسکن و خانه‌دار شدن توانایی تأمین نرخ موثر تامین مالی از این مسیر را دارند؟ و موضوع بعدی اینکه باوجود انتظارات تورمی، کوتاه شدن سیکل‌های افزایش قیمت، بازدهی بازارهای موازی، در صورت کاهش متوسط قیمت حق تقدم‌ها جذابیت حساب‌های اختصاصیِ دریافت اوراق و تسهیلات و استقبال سپرده‌گذاران از سپرده‌گذاری در این حساب‌ها چقدر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؟

وی در پایان گفت: باتوجه به پذیرش گواهی‌های حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس ایران (در نمادهای تسه و تملی) و وجود زیرساخت نقل و انتقال اوراق مذکور در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، سایر بانک‌ها نیز می‌توانند به استناد مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار از این ظرفیت در فرابورس ایران بهره‌مند شوند.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.