امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 1606
  پرینتخانه » بانک و بیمه تاریخ انتشار : 25 ژوئن 2023 - 11:00 | 294 بازدید | ارسال توسط :

ثبات نرخ بهره بین بانکی در پایان خرداد

بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در آخرین هفته خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز این گزارش را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره بازار پول، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو اعلام شده است. نرخ بهره بین بانکی در آخرین […]

ثبات نرخ بهره بین بانکی در پایان خرداد

بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در آخرین هفته خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نیز این گزارش را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره بازار پول، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو اعلام شده است.

نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته خرداد ماه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در رقم ۲۳.۴۸ درصد ثابت باقی ماند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال جاری، نرخ بهره بین بانکی تغییری نکرد و ثابت ماند. به علاوه، حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز همچون ۱۴ هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

نرخ بهره بین بانکی در ۲۳.۴۸ درصد ثابت ماند

بررسی آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که میانگین موزون نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته گذشته بدون تغییر نسبت به هفته قبل، رقم ۲۳.۴۸ درصد را ثبت کرد.

این در حالیست که نرخ بهره این بازار در هفته پایانی اردیبهشت ماه به سقف تاریخی خود در ۲۳.۷۵ درصد رسیده بود و پس از آن روندی نزولی را آغاز کرد. این روند اما تنها سه هفته به طول انجامید و نرخ مذکور در هفته منتهی به ۲۴ خرداد ماه با افزایش ۰.۰۴ واحد درصدی مواجه شد و این هفته نیز در این سطح باقی ماند.

از سوی دیگر نرخ ریپو، دیگر نرخ مهم بازار پول نیز باز هم تغییری نکرد و برای چهاردهمین هفته متوالی در سطح ۲۳ درصدی ثابت باقی ماند.

مداخله اندک بانک مرکزی در بازار بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در حالی هفته گذشته را بدون تغییر پشت سر گذاشت که میزان مداخله بانک مرکزی در این بازار با افزایش نسبی همراه شد. به طوری که میزان تزریق پول در بازار بین بانکی که در هفته منتهی به ۲۴ خرداد ماه معادل تنها ۸۷۰ میلیارد تومان بود، در این هفته افزایش یافت و به چهار هزار میلیارد تومان رسید.

با این وجود مقایسه این رقم با هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. به طوری که اگر از هفته گذشته فاکتور بگیریم، میزان تزریق پول در این بازار به پایین‌ترین حد خود از ابتدای اسفند ماه سال گذشته رسیده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز همچنان در سطوح بسیار بالایی قرار دارد و رقم آن در هفته‌ای که گذشت به بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تامین نقدینگی در شبکه بانکی محسوب می‌شود. چراکه این بازار سازوکاری را ایجاد می‌کند که بانک‌ها از طریق آن، کسری وجوه نقد خود را با استقراض از دیگر بانک‌ها پوشش می‌دهند.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند، می‌توانند این کسری را با قرض گرفتن از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، تامین کنند.

در عوض، بانک‌های مقروض مکلفند که منابع قرض گرفته‌ شده را در تاریخ مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به وام‌دهنده بازگردانند.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.