امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 1974
  پرینتخانه » اقتصاد کلان تاریخ انتشار : 11 سپتامبر 2023 - 15:34 | 321 بازدید | ارسال توسط :

اجرای مالیات‌ستانی عادلانه در دولت سیزدهم به جای چانه‌زنی

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از مهرماه سال ۱۳۹۸ معطل و مورد بی‌توجهی دولت گذشته قرار گرفته بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام بر شفافیت در مالیات ستانی شاهد اجرای این قانون به صورت تدریجی و مرحله‌ای شدیم. سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفته است که تا پایان مردادماه سال […]

اجرای مالیات‌ستانی عادلانه در دولت سیزدهم به جای چانه‌زنی

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از مهرماه سال ۱۳۹۸ معطل و مورد بی‌توجهی دولت گذشته قرار گرفته بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام بر شفافیت در مالیات ستانی شاهد اجرای این قانون به صورت تدریجی و مرحله‌ای شدیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفته است که تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ۳۳ هزار مؤدی موفق به ارسال صورتحساب شده‌اند که از این تعداد، حدود ۲۸ هزار مورد توسط خود مؤدیان به‌صورت مستقیم، حدود پنج هزار مورد توسط شرکت‌های معتمد و ۳۱ مورد نیز توسط سامانه‌های دولتی ارسال شده است.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بعد از سه سال معطلی و بی‌توجهی در دولت‌های گذشته، در دولت سیزدهم با جدیت اجرایی شد و داده‌محوری جایگزین توافق و چانه‌زنی با اصناف و مشاغل شد.

دولت سیزدهم با هوشمندسازی نظام مالیاتی، بر اساس داده‌محوری و اطلاعات مودیان اقدام به مالیات ستانی منصفانه و عادلانه کرده است. مالیات طبق کارکرد، عملکرد و مستندات اصناف و مشاغل دریافت می‌شود و این‌گونه نیست که طبق مالیات سال گذشته و یا بر اساس توافق و چانه‌زنی باشد.

بر این اساس مالیاتی واقعی از اصناف دریافت می‌شود و این امر منجر شده تا در دولت سیزدهم گله‌مندی و نارضایتی اصناف از مالیاتی که پرداخت می‌کنند کمتر باشد، ضمن اینکه استقبال از اظهارنامه‌های مالیاتی در این دولت نسبت به سایر دولت‌ها بیشتر بوده است.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از مهرماه سال ۱۳۹۸ معطل و مورد بی‌توجهی دولت گذشته قرار گرفته بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام بر شفافیت در مالیات ستانی شاهد اجرای این قانون به صورت تدریجی و مرحله‌ای شدیم.

پیاده‌سازی تدریجی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان طی چندین مرحله فراخوان از دی ماه سال گذشته آغاز شد و اکنون بخش قابل توجهی از مودیان به این سامانه متصل شده‌اند ضمن اینکه مودیان جدیدی بر اساس این سامانه شناسایی شد و یک راهکار در شناسایی فرارهای مالیاتی بود.

مودیان در این سامانه هر نوع خرید و فروشی را ثبت می‌کنند و بر اساس آن صورت‌حساب الکترونیکی صادر می‌شود. هر فعال اقتصادی در هر بخشی، یک کارپوشه اختصاصی دارد که تمام اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و مراودات او با سازمان مالیاتی در این کارپوشه ثبت، اساس کار محاسبه و دریافت مالیات و همچنین نظارت بر فعالیت‌ها قرار داده می‌شود.

مودیان در این سامانه می‌توانند صدور و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی را با ۲ روش ارسال مستقیم و ارسال از طریق شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی انجام دهند، مشمولان این قانون می‌توانند از خدمات «شرکت‌های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی» در زمینه‌هایی همچون نصب و راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی، صدور و ارسال اطلاعات صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان و همچنین خدمات مشاوره‌ای و آموزشی استفاده کنند.

این سامانه به نشانی درگاه رسمی سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir) بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان در اختیار مودیان قرار گرفته است.

قانون تسهیلات تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

تصویب قانون تسهیل تکالیف مؤدیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، موجب شده است تا مواردی از قبیل تغییر زمان اجرای قانون توسط اشخاص حقوقی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ و سایر مؤدیان از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲، امکان بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم سامانه مؤدیان تا پایان سال ۱۴۰۳، تهیه اظهارنامه برای مؤدیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور و اصلاح آن توسط مؤدی و امکان پذیرش هزینه‌ها و اعتبارهای خارج از سامانه تا پایان سال ۱۴۰۳ در راستای ارتقای رضایتمندی و بهبود خدمات مؤدیان مدنظر قرار گیرد.

ساماندهی مالیاتی ابزارهای پذیرش در شبکه پرداخت و شناسایی بیش از ۱۸میلیون و ۸۰۰ هزار پذیرنده بانکی و الصاق بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار پذیرنده به پرونده مالیاتی مؤدیان، تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری و شناسایی بیش از هشت میلیون و ۳۰۰ میلیون حساب تجاری، توسعه سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه برای تمامی مؤدیان با دریافت بالغ بر ۸۰ میلیون عدد صورتحساب الکترونیکی تا پایان مردادماه ۱۴۰۲، ارزیابی شرکت‌های معتمد و صدور هشت مجوز برای شرکت‌های معتمد نوع اول، دوم و سوم ارائه‌کننده خدمات مالیاتی، تخصیص شناسه کالا و خدمات، امکان استفاده از امضای الکترونیک و امکان بهره‌برداری از شماره اقتصادی برای کلیه مؤدیان از مهم‌ترین دستاوردهای نظام مالیاتی در این حوزه بوده است.

۳۳ هزار مودی صورتحساب الکترونیکی ارسال کردند/ شناسایی مودیان جدید

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در این باره گفته است که تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ۳۳ هزار مؤدی موفق به ارسال صورتحساب شده‌اند که از این تعداد، حدود ۲۸ هزار مورد توسط خود مؤدیان به‌صورت مستقیم، حدود پنج هزار مورد توسط شرکت‌های معتمد و ۳۱ مورد نیز توسط سامانه‌های دولتی ارسال شده است.

مهدی موحدی بکنظر عنوان کرد که بیش از ۸۰ میلیون صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مؤدیان تا پایان مردادماه ارسال شده است.

وی با اشاره به شناسه یکتای حافظه مالیاتی گفت که در مجموع حدود ۱۲۲ هزار شناسه یکتای حافظه مالیاتی اخذ شده تا پایان مردادماه سال جاری، بالغ بر ۹۶ هزار شناسه توسط مؤدیان به صورت مستقیم، حدود ۱۹ هزار شناسه از طریق شرکت‌های معتمد و بیش از ۶ هزار شناسه نیز از طریق سامانه‌های دولتی دریافت شده است.

سخنگوی سازمان مالیاتی اضافه کرد که در ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به ساماندهی کارتخوان‌ها پرداخته شده است که با اجرای این طرح بیش از ۲ میلیون مودی را شناسایی کرده‌ایم و این گامی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی و به‌تبع آن برقراری عدالت مالیاتی خواهد بود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در صورتی که به طور کامل اجرایی شود، بر اساس درآمد خالص مودیان مالیات منصفانه، عادلانه و هوشمندانه دریافت می‌شود و در کنار آن گلوگاه‌های فساد فرار مالیاتی را خواهد بست.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.