امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 1408
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 27 می 2023 - 14:14 | 295 بازدید | ارسال توسط :

کاهش خاموشی‌ها در تابستان با تعمیرات نیروگاه های کشور

براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، بسیار سنگین است. اگرچه تمامی فرایند تعمیرات بر عهده شرکت برق حرارتی است، اما به لحاظ مالکیت، ۶۹ درصد نیروگاه‌ها مختص به بخش خصوصی هستند و مالکیت ۳۱ درصد آن‌ها بر عهده دولت است. برای تعمیرات نیروگاهی امسال نیز […]

کاهش خاموشی‌ها در تابستان با تعمیرات نیروگاه های کشور

براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، بسیار سنگین است. اگرچه تمامی فرایند تعمیرات بر عهده شرکت برق حرارتی است، اما به لحاظ مالکیت، ۶۹ درصد نیروگاه‌ها مختص به بخش خصوصی هستند و مالکیت ۳۱ درصد آن‌ها بر عهده دولت است. برای تعمیرات نیروگاهی امسال نیز تنها برای بخش دولتی ۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

با ثبت رکورد ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی، امسال می‌توان بیشتر به عدم تجربه دوباره خاموشی‌های سال‌های گذشته، امیدوار بود.

بعد از خاموشی‌های برنامه‌ریزی و گاهی از پیش تعیین نشده در سال ۱۴۰۰، وزارت نیرو در دولت سیزدهم مصمم شد تا با پوشش شکاف بین عرضه و تقاضای برق و مدیریت بار، برق پایدار را برای بخش خانگی و همین‌طور برای صنایع تامین کند. این تلاش‌ها به ثمر نشست و در سال ۱۴۰۱، خاموشی به بخش خانگی تحمیل نشد و امسال هم با وعده‌ها و برنامه‌های وزارت نیرو، تکرار تجربه سال گذشته رقم خواهد خورد.

در سال ۱۴۰۰ با طولانی شدن تعمیرات نیروگاه‌ها حدود ۹ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از مدار خارج بودند که دلیل اصلی آن عدم انجام تعمیرات به موقع بود؛ از طرفی ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی نیز بار اضافه‌ای بر دوش صنعت برق شده بود. با توجه به سهم عمده نیروگاه‌های حرارتی از توان تولید برق در کشور، آمادگی و اتمام تعمیرات نیروگاهی تا پیش از شروع فصل گرم سال، یکی از مهمترین اقداماتی بود که باعث شد برق مورد نیاز بخش خانگی در سال گذشته به شکل پایدار تامین شود. بر اساس اظهارات وزیر نیرو، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام رسید. گفتنی است برنامه‌های تعمیراتی بعد از پایان پیک هرسال آغاز و برای اتمام در خرداد سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

همچنین بنا بر آمار ظرفیت نیروگاه‌های کل کشور به ۹۱ هزار مگاوات رسیده که ۷۴ هزار مگاوات از این ظرفیت در اختیار نیروگاه‌های حرارتی است و نقش مهم این واحد‌ها در تأمین برق موردنیاز مشترکان و پایداری شبکه را نشان می‌دهد.

انجام ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی

برای امسال نیز که همراه با افزایش تقاضای برق، وظایف مسئولان این صنعت نیز سنگین‌تر شده، ثبت رکورد‌های بیشتری در صنعت برق هدف‌گذاری شده است. عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به تعمیراتی که سال گذشته انجام شد، می‌گوید: برای پیک تابستان سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته بود تا به تامین نیاز در اوج مصرف تابستان برسیم. میانگین رقم آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی دنیا در فصل تابستان حدود ۹۵ درصد است، اما این رقم در کشورمان به ۹۸ درصد افزایش یافته است. برای امسال نیز ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته که رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت خواهد شد.

به گفته ناصر اسکندری معاون راهبری شرکت برق حرارتی تاکنون ۹۷ درصد از این برنامه تعمیراتی به پایان رسیده و ۳ درصد باقی مانده آن نیز طی روز‌های آینده تکمیل خواهد شد تا ضمن ثبت یک رکورد، با آمادگی کامل به استقبال فصل گرم سال برویم. اسکندری گفت: همه فعالیت‌های صنعتی اقتصادی رفاهی ما وابسته به این صنعت زیرساختی است و هیچگونه خللی در تامین آن پذیرفته نیست. به همین منظور در سال جاری پیش بینی ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرانی داشتیم و بیشتر از ۷۳۰ مورد تعمیرات صورت گرفته که بعضاً بیش از ۳ ماه زمان می‌برد. این تعمیرات از شهریور ماه آغاز شد که این بازه تا خرداد ادامه دارد.

اسکندری در خصوص میزان باری که از تقاضای برق توسط نیروگاه‌های حرارتی پوشش داده می‌شود، گفت: نیروگاه ها‌ی حرارتی در حال بهره‌برداری، در اوج مصرف ۵۲ هزار مگاوات برق را تأمین می‌کنند. این رقم در حال حاضر ۴۷ هزار مگاوات است و تا چند روز آینده و با آغاز پیک‌های روزانه به ۵۲ هزار مگاوات می‌رسد.

تخصیص ۸ هزار میلیارد تومان به هزینه تعمیرات نیروگاه‌های دولتی

براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، بسیار سنگین است. اگرچه تمامی فرایند تعمیرات بر عهده شرکت برق حرارتی است، اما به لحاظ مالکیت، ۶۹ درصد نیروگاه‌ها مختص به بخش خصوصی هستند و مالکیت ۳۱ درصد آن‌ها بر عهده دولت است. برای تعمیرات نیروگاهی امسال نیز تنها برای بخش دولتی ۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

آمار و داده‌هایی که شرکت مدیریت شبکه برق اعلام کرده در روز ۴ اردیبهشت، نیاز مصرف در پیک به ۵۷ هزار و ۷۸۸ مگاوات رسیده که در مقایسه با نیاز سال گذشته افزایش بیش از ۶ هزار مگاواتی را نشان می‌دهد. با پیگیری برنامه‌های مدونی از جمله تعمیرات نیروگاهی که برای امسال در نظر گرفته و همین‌طور همراهی مشترکان خانگی با طرح پاداش مدیریت مصرف، می‌توان انتظار داشت که تجربه موفقیت آمیز سال گذشته در تامین پایدار برق بخش خانگی، دوباره محقق شود.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.