امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1283
  پرینتخانه » اقتصاد کلان تاریخ انتشار : 07 می 2023 - 17:05 | 317 بازدید | ارسال توسط :

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از تغییرات نرخ تورم ایران

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین ارزیابی خود از اقتصاد ایران، پیش‌بینی می‌کند که روند صعودی نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ معکوس شود و از ۴۹ درصد به ۴۲٫۵ درصد کاهش یابد. می‌توان گفت در ایران هم دو پیش‌بینی از این شاخص اقتصادی دردسرساز وجود دارد؛ یک پیش‌بینی مربوط به مقامات اقتصادی دولت است و دیگری […]

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از تغییرات نرخ تورم ایران

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین ارزیابی خود از اقتصاد ایران، پیش‌بینی می‌کند که روند صعودی نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ معکوس شود و از ۴۹ درصد به ۴۲٫۵ درصد کاهش یابد. می‌توان گفت در ایران هم دو پیش‌بینی از این شاخص اقتصادی دردسرساز وجود دارد؛ یک پیش‌بینی مربوط به مقامات اقتصادی دولت است و دیگری مربوط به کارشناسان و مراکز و محافل اقتصادی.

سال گذشته بود که صالح‌آبادی و میرکاظمی که حالا هر دو صندلی خود را به ترتیب در بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به دیگری واگذار کرده‌اند، پیش‌بینی کردند که امسال روند تورم کاهشی خواهد شد. البته هر دوی آنها اشاره‌ای به اینکه تورم روی چه نرخی می‌ایستد، نداشتند. با اینحال امسال یک نرخ از زبان میرکاظمی شنیده شد؛ تورم به زیر ۳۰ درصد می‌رسد. از سوی دیگر، فرزین که بر صندلی صالح‌آبادی نشسته است، می‌گوید برای کنترل تورم یکی از متغیرهای کلیدی نرخ ارز است و با این اقدام تورم کاهش می‌یابد. البته این دیدگاه او با واکنش‌هایی همراه شد؛ گروهی می‌گویند بهتر است به مردم آدرس غلط ندهیم، چرا که تورم ناشی از کسری بودجه و ناترازی بانک‌های تجاری است. گروهی دیگر اما می‌گویند اقتصاد ایران به شدت به ارز حساس است و در نتیجه این ادعا را می‌توان صحیح دانست.

برخی صاحب نظران هم به موضوع مهم دیگری اشاره می‌کنند، آنها می‌گویند تورمی که ریشه در تحریم‌ها و قیود بیرونی دارد تنها با سیاست‌های پولی و مالی مهارپذیر نیست.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.