امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1193
  پرینتخانه » بانک و بیمه تاریخ انتشار : 26 آوریل 2023 - 9:45 | 313 بازدید | ارسال توسط :

نقش مخرب بانک‌های ناتراز در اقتصاد کشور / از تشدید تورم تا رکود تولید

اتمام حجت بانک مرکزی با بانک‌هایی که دارای ناترازی هستند؛ ۴ اردیبهشت بود که رئیس کل بانک مرکزی آقای محمد رضا فرزین خبر از فرصت ۶ ماه بانک‌های ناتراز و تورم‌زا برای اصلاح خود داد. به گفته کارشناسان اقتصادی، ناترازی بانک‌ها علاوه بر تاثیر گذاری بر تورم به رکود تولید هم دامن می‌زند و سبب […]

نقش مخرب بانک‌های ناتراز در اقتصاد کشور / از تشدید تورم تا رکود تولید

اتمام حجت بانک مرکزی با بانک‌هایی که دارای ناترازی هستند؛ ۴ اردیبهشت بود که رئیس کل بانک مرکزی آقای محمد رضا فرزین خبر از فرصت ۶ ماه بانک‌های ناتراز و تورم‌زا برای اصلاح خود داد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، ناترازی بانک‌ها علاوه بر تاثیر گذاری بر تورم به رکود تولید هم دامن می‌زند و سبب می‌شود شبکه بانکی پویایی لازم را در بخش فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نداشته باشد.

ضرب الاجلی که فرزین در خصوص آن بیان کرد: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند تا این معضل اصلی خود را که تاثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد، برطرف کنند. اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد به ناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم.

او افزود: البته عموم این بانک‌ها دارایی‌های مناسبی اعم از املاک و … دارند و لذا هیأت مدیره این دسته از بانک‌ها باید عزم لازم را برای حل این مشکل فورا بکار گیرند.

ناترازی که آقای عباسپور کارشناس اقتصادی در خصوص چیستی آن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به ساده‌ترین حالت ممکن ناترازی یعنی این که بانک یک سری سپرده ثبت شده دارد که سمت چپ ترازنامه را تشکیل می‌دهد و سمت راست ترازنامه، دارایی‌هایی به طور مثال وام‌های بانکی است که می‌پردازد، بانک‌ها مجبورند سود سپرده‌ها را پرداخت کنند ولی در سمت راست ترازنامه دارایی‌ها باز نمی‌گردد که این یعنی ناترازی در شبکه بانکی شکل گرفته است.

برخورد جدی بانک مرکزی با بانک های ناتراز

البته که پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی تذکر به بانک‌های ناتراز داده بود و در ۲۱ فروردین در رسانه ملی گفته بود: اگر ناترازی هر بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم.

ناترازی بانک ها به بروز تورم منجر می شود

بانک‌های ناترازی که نباید از نقش مخرب آن‌ها در اقتصاد کشور به آسودگی عبور کرد. اثرات منفی که آقای سروش معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با آن مطرح کرد: بانکی که ناتراز باشد در ابعاد مختلف تاثیر منفی در اقتصاد می‌گذارد از جمله بحث مربوط به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی خارج از ضوابط است که نهایتا می‌تواند منجر به بروز تورم در اقتصاد شود.

در ادامه نیز آقای عباسپور کارشناس اقتصادی گفت: ناترازی بانک‌ها علاوه بر تاثیر گذاری بر تورم به رکود تولید هم دامن می‌زند چرا که ناترازی سبب می‌شود شبکه بانکی پویایی خود را در بخش فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نداشته باشد و این منجر به تعمیق رکود می‌شود.

بانک‌های ناترازی که نه تنها شرایط خود را بهبود نمی‌دهند بلکه با خلق پول منجر به تشدید تورم هم می‌شوند که در این خصوص آقای فرزین می‌گوید: بانکی یک سال پشت سر هم اضافه برداشت داشته است یعنی با پول دیگران بانک را اداره می‌کند و دائما خلق پول دارد.

کنترل کیفی بر ترازنامه بانک ها راهی برای مهار تورم

شاخص تورمی که کارشناس اقتصادی آقای غیبی پور در خصوص یکی از راه‌های مهار آن می‌گوید: بانک مرکزی برای مهار تورم و تحقق رشد تولید باید بتواند کنترل کیفی بر ترازنامه بانک‌ها داشته باشد.

او  در ادامه گفت: البته دولت هم باید خود را تراز کند تا ناترازی به سیستم بانکی منتقل نشود موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی هم بر آن تاکید دارد.

پایش ماهانه بانک های ناتراز در کشور

حالا پس از اتمام حجت رئیس کل بانک مرکزی با بانک‌های ناتراز، آقای سروش معاون نظارت بانک مرکزی می‌گوید: این طور نیست که منتظر بمانیم تا ۶ ماه مهلت تمام شود؛ قرار است بانک‌ها ظرف مدت مشخصی که نهایتا ۶ ماه آینده است به صورت ماهانه اصلاح شوند.

حالا که بنا است بانک‌های دارای ناترازی تعیین تکلیف شوند باید گفت نگرانی برای سپرده‌های مردم در این بانک‌ها وجود ندارد؛ موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر آن اظهار کرد: طبق قاعده گزیر هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن پول مردم است و هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد شد.

باید منتظر ماند و دید بانک‌ها برای رفع ناترازی‌های خود چه اقدامی خواهند کرد و برخورد بانک مرکزی با بانک‌هایی که از این تذکر جدی سرپیچی می کنند چگونه خواهد بود؟

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.