امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 581
  پرینتخانه » کشاورزی و دام تاریخ انتشار : 06 ژانویه 2019 - 15:22 | 1424 بازدید | ارسال توسط :
به گزارش اقتصاد ایران :

موانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

غلامعلی فارغی، «عوارض سنگین»، «پایدار نبودن صادرات» و «خرده مالکی» را سه مانع عمده صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ذکر کرد.
موانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران : رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران،«غلامعلی فارغی» افزود: از آنجا که ما عضو مجمع اقتصادی اوراسیا نیستیم، کالاهای ما در روسیه از نظر قیمتی قابل رقابت با کالاهای مشابه سایر کشورهای عضو اوراسیا نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مانع دیگری که پیش روی صادرات محصولات کشاورزی ما به روسیه قرار دارد، این است که صادرکنندگان ایرانی به دلیل ابلاغ روزانه بخشنامه ها، نمی تواند تعهد بدهد که صادرات پایداری به روسیه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بازار روسیه مانند همه بازارهای دیگر به تعهد بلندمدتِ تامین کننده نیاز دارد؛ مشتری خارجی اگر تصور کند که فروشنده ایرانی نمی تواند کالای مورد نیاز او را به صورت پایدار تامین کند، ترجیح می دهد کالای مورد نیاز خود را از فروشنده ای دیگر خریداری کند.
فارغی، «خرده مالکی» را چالش دیگر صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ذکر کرد و افزود: ما بزرگ مالکی را به رسمیت نشناخته ایم؛ تولیدکنندگان و هلدینگ های بزرگی نداریم که در هر شرایطی بتوانند بازار را تامین کنند.
وی گفت: بزرگ مالک ها در شرایط دشوار زیان می دهند اما بقای خود را حفظ می کنند و با کسب سود در شرایط مناسب، دوران ضرر و زیان را جبران می کنند؛ اما خرده مالک ها و کسانی که در فعالیت های مقیاس کوچک کار می کنند، با هر تنشی ممکن است از بین بروند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ارزش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه را سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلوین دلار ذکر کرد و گفت: روسیه بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی است و در صورت رفع چالش های پیش روی مبادلات تجاری، می توان سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار به این کشور صادرات داشت.
ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته (۱۳۹۶) ۹۵۰ میلیون دلار بود که از این رقم ۳۱۰ میلیون دلار شامل صادرات ایران به روسیه و ۶۴۰ میلیون دلار نیز سهم صادرات روسیه به ایران است.
حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال جاری رو به گسترش گذاشت؛ در حدی که ارزش تجارت دو کشور در هشت ماه نخست امسال از کل سال گذشته پیشی گرفت و به یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار رسید. البته این افزایش صادرات به نفع صادرات کشور روسیه و واردات ایران از این کشور اتفاق افتاد.
در هشت ماهه امسال، ایران ۱۷۴ میلیون دلار کالا به روسیه صادر و در مقابل، ۸۵۲ میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرد.

| منبع خبر : خبرگزاری اقتصاد ایران
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.