امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1244
  پرینتخانه » بانک و بیمه تاریخ انتشار : 01 می 2023 - 16:13 | 333 بازدید | ارسال توسط :

مالیات عادلانه با تفکیک حساب تجاری از شخصی

بروز برخی از مشکلات و ابهامات سبب تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی در مجلس شورای اسلامی شد بر این  اساس با تصویب  قانون ذکر شده در سال ۹۸ بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم به فراهم‌سازی بستری برای تفکیک حساب شخصی از تجاری شدند. این قانون زمستان سال ۱۴۰۰ با انجام گام نخست […]

مالیات عادلانه با تفکیک حساب تجاری از شخصی

بروز برخی از مشکلات و ابهامات سبب تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی در مجلس شورای اسلامی شد بر این  اساس با تصویب  قانون ذکر شده در سال ۹۸ بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم به فراهم‌سازی بستری برای تفکیک حساب شخصی از تجاری شدند.

این قانون زمستان سال ۱۴۰۰ با انجام گام نخست و ساماندهی کارتخوان‌ها و گام دوم یعنی تفکیک حساب شخصی از تجاری در مسیر اجرا قرار گرفت. بانک مرکزی هم در همین راستا در اواخر اسفند سال گذشته از سامانه برخط تفکیک حساب شخصی از تجاری خود رونمایی کرد.

به گفته کارشناسان و مسئولان، تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری سبب شفافیت اطلاعاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی ، برقراری عدالت در حوزه مالیات و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی می‌شود.

حالا به تازگی بانک مرکزی اعلام کرده است، طی مدت چهار ماه، ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری‌سازی شده است که از این تعداد سهم افراد حقوقی دو میلیون و ۳۰۰ هزار حساب و سهم افراد حقیقی ۱۰ میلیون حساب است.

پروژه‌ای که مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی آقای حسن میرزاپور هم در خصوص فرآیند انجام آن اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی پس از انجام بررسی‌های لازم، پرونده مالیاتی برای یک حساب تشکیل می‌دهد و این موضوع را به صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می‌کند و بلافاصله بانک مرکزی نیز این حساب را به بانک مربوطه اعلام می‌کند و بانک نیز ملزم است آن حساب را به عنوان حسابی تجاری در نظر گیرد و الزامات مرتبط با حساب تجاری را بر روی آن اعمال کند.

طرح تفکیک حساب تجاری و شخصی؛ موضوعی که آقای سروش معاون نظارت بانک مرکزی در خصوص مزیت و اهمیت آن گفت: این طرح در حوزه نظام بانکی به اعتبارسنجی مشتریان در اعطای تسهیلات و در حوزه نظام مالیاتی به شناسایی مودیان و کشف موارد فرار مالیاتی کمک خواهد کرد.

شفافیت اطلاعاتی با اجرای طرح تفکیک حساب تجاری از شخصی

در ادامه نیز آقای غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تفکیک حساب تجاری از شخصی و با تاکید بر ضرورت کامل شدن زنجیره قانون پایانه‌های فروشگاهی بیان کرد: اجرای تفکیک حساب تجاری از شخصی در گام اول سبب ایجاد شفافیت اطلاعاتی می‌شود و این حرکتی بزرگ برای عملیاتی شدن اقداماتی مناسب در حوزه‌هایی مانند شناسایی مطالبات مالیاتی است.

به گفته او، برای تعیین مالیات عادلانه، واقعی و قانونی نیاز به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی مودیان است. به نوعی می‌توان گفت زمانی که اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی فعالان اقتصادی در اختیار سازمان وصول کننده مالیات قرار نگرفته باشد، امکان تعیین و مطالبه مالیات عادلانه وجود ندارد که با تفکیک حساب شخصی و تجاری و اقدامات در زمینه این مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود.

او در ادامه افزود: همچنین باید تاکید کرد اجرایی شدن درست طرح تفکیک حساب تجاری از شخصی، سبب تکمیل بانک اطلاعاتی که از ملزومات یک اقتصاد پویا است هم می‌شود البته که باید اشاره کرد تکمیل درست زنجیره‌ها سبب نمایان شدن بیشتر این ویژگی‌ها خواهد شد.

 برای حساب‌های تجاری مشوق‌هایی در شبکه بانکی در نظر گرفته شده است

اما بر اساس اعلام بانک مرکزی حساب‌های تجاری از نکات مثبتی هم برخوردار هستند موردی که مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی آقای حسن میرزاپور با بیان اینکه برای حساب‌های تجاری مشوق‌هایی در شبکه بانکی در نظر گرفته شده، گفت: از جمله این موارد می‌توان به تسهیل در صدور دسته چک، افزایش سقف برداشت از حساب و تحفیف کارمزد‌های برخی خدمات بانکی اشاره کرد.

او در ادامه نیز در خصوص تکمیل این زنجیره تفکیک عنوان کرد: متأسفانه ۱۵ بانک هنوز به این سیستم نپیوسته اند و در حال پیگیری‌های لازم هستیم تا این تعداد از بانک‌ها به سامانه تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری بپیوندند، چراکه به واسطه نپیوستن این تعداد بانک‌ها مشکلاتی در امور مالیاتی حساب‌های تجاری ایجاد شده است؛ لذا امیدواریم با تسریع این ۱۵ بانک در اتصال به سامانه تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری، بتوانیم کل شبکه بانکی را در پروژه تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری داشته باشیم.

پیوستن تمام بانک‌ها به سامانه تفکیک حساب تجاری از غیر تجاری که آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز با تاکید بر آن مطرح کرد: ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف کشور از اولویت‌های جامعه است و این طرح گام موثری در راستای ایجاد شفافیت در کشور خواهد بود که با همکاری شبکه بانکی و بانک مرکزی انجام شده است. همچنین لازم است بانک‌هایی که تاکنون به این فرآیند متصل نشده‌اند هرچه سریع‌تر آن را در بازه زمانی تعریف شده عملیاتی کنند.

تحقق تفکیک حساب تجاری از شخصی اقدامی که به گفته کارشناسان و مسئولان علاوه بر شفافیت در حوزه‌های اطلاعاتی و مالیاتی مزیت‌های دیگری را به همراه دارد حرکتی که با  تکمیل و پیوستن تمام بانک‌ها به سامانه  تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری  می تواند اثر گذاری قابل توجه ای بر بخش های مختلف کشور در حوزه هایی همچون اقتصاد داشته باشد.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.