امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 1113
  پرینتخانه » بانک و بیمه, طلا و ارز تاریخ انتشار : 13 آوریل 2023 - 9:25 | 373 بازدید | ارسال توسط :

صندوق تثبیت ارز قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

دوشنبه شب بود که رئیس کل بانک مرکزی با حضور در رسانه ملی به گفتگو درباره جدیدترین سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی پرداخت. بخش عمده سیاست‌هایی که محمدرضا فرزین در در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد در راستای مهار تورم و کنترل بازار ارز بود. یکی از این سیاست‌های مطرح شده توسط فرزین، […]

صندوق تثبیت ارز قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

دوشنبه شب بود که رئیس کل بانک مرکزی با حضور در رسانه ملی به گفتگو درباره جدیدترین سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی پرداخت. بخش عمده سیاست‌هایی که محمدرضا فرزین در در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد در راستای مهار تورم و کنترل بازار ارز بود. یکی از این سیاست‌های مطرح شده توسط فرزین، راه‌اندازی صندوق تثبیت ارز بود.

رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: در مرکز مبادله ارز و طلا چند ابزار را در سال جاری راه‌اندازی می‌کنیم و در اولین اقدام صندوق تثبیت ارز را تاسیس خواهیم کرد و از منابع صندوق تثبیت ارز در مواردی که لازم است در بازار دخالت می‌کنیم تا بتوانیم ثبات نرخ ارز را فراهم کنیم.

معاون اسبق بانک مرکزی ریشه مشکلات ارزی کشور را در سیاست‌های خارجی بیان کرد و سیاست‌هایی مثل صندوق تثبیت ارز را منوط به بهبود روابط خارجی دانست.

تجارت‌نیوز برای بررسی ماهیت صندوق تثبیت ارز و همچنین ارزیابی عملکرد این سیاست در راستای کنترل نرخ ارز با حمید تهرانفر، کارشناس بانکی و معاون اسبق بانک مرکزی، به گفتگو پرداخت.

صندوق تثبیت ارز چگونه کار می‌کند؟

تهرانفر در ابتدا با تاکید بر این نکته که صندوق تثبیت ارز که مورد نظر بانک مرکزی است، کارکردی شبیه به بازارگردان شرکت‌های بورسی دارد، درباره ماهیت این صندوق توضیح داد: همانطور که این بازارگردان‌ها با خرید و فورش سهام از قیمت سهم شرکت‌های بورسی حمایت می‌کنند، صندوق تثبیت ارز نیز با عرضه ارز در زمانی که قیمت دلار از حدی بالاتر برود، این قیمت را کنترل می‌کند و باعث ثبات بازار ارز می‌شود.

مردم متوجه اقدامات صندوق نخواهند شد

وی افزود: پیش از این نیز بانک مرکزی این کار را انجام می‌داده و اداره‌ای به‌طور ویژه به این منظور در بانک مرکزی وجود دارد. چند دهه است که بانک مرکزی در زمان افزایش قیمت ارز، عرضه را در این بازار افزایش می‌دهد و با ثبات قیمت، این عرضه را کاهش می‌دهد.

این کارشناس بانکی ادامه داد: حالا قرار است که این عملکرد به صندوق تثبیت ارز سپرده شود و نمی‌توان گفت که این اقدام تا چه حد موثر خواهد بود. شاید این اقدام در اصل موضوع تفاوتی نداشته باشد و مردم اصلا متوجه اقدامات این صندوق نشوند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند بسیاری از فشارهایی که به اقتصاد کشور وارد می‌شوند را کنترل کند. اگر این فشارها ادامه داشته باشد، تنها اسمی از صندوق تثبیت ارز باقی می‌ماند و این صندوق نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.