امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1126
  پرینتخانه » کشاورزی و دام تاریخ انتشار : 16 آوریل 2023 - 14:43 | 246 بازدید | ارسال توسط :

خودکفایی کودهای کشاورزی تا سه سال آینده

حمید رسولی درباره برنامه‌های سال جدید در راستای خودکفایی در تولید کود گفت: میزان تولید داخلی کود کشاورزی تا ۹۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که در سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از تولید داخلی تامین شود. رسولی گفت: طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از […]

خودکفایی کودهای کشاورزی تا سه سال آینده

حمید رسولی درباره برنامه‌های سال جدید در راستای خودکفایی در تولید کود گفت: میزان تولید داخلی کود کشاورزی تا ۹۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که در سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از تولید داخلی تامین شود.

رسولی گفت: طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از تولید داخلی تامین شود.

او افزود: اکنون در بعضی از کود‌های کشاورزی نظیر کود اوره که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیستیم که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم به شمار می‌آییم.

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی با اشاره به وضعیت تولید و مصرف کود‌های میکرو گفت: این کود‌ها ۱۰۰ درصد تولید داخلی هستند و امسال نیز طبق سنوات گذشته بخشی از فعالیت‌های تامین و توزیع کود‌های کشاورزی به کود‌های میکرو اختصاص دارد.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در راستای تولید کود‌های کشاورزی در کشور ۱۷ پروژه خودکفایی به تولید رسیده است، افزود: مستند کارنامه عملکرد وزارت جهادکشاورزی در این بخش گواه آن است که در سال ۱۴۰۱ از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کود‌های کشاورزی، کود‌های یارانه‌ای شامل فسفاته، پتاسه و ازته تامین و توزیع شده که حدود ۹۰ درصد این کود‌های یارانه‌ای، تولید داخل بوده و صرفا ۱۰ درصد مجموع آن وارداتی است.

رسولی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کود در ایران گفت: در دهه ۸۰ معادله سهم تولید داخل و واردات کود‌های کشاورزی دقیقا برعکس بود یعنی در ابتدای سال‌های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کود‌های کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شد و ظرفیت تولید داخلی تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالانه بود.

اوبا تاکید بر اهمیت داخلی‌سازی تامین و توزیع کود‌های مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کود و در نهایت محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.