امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 1220
  پرینتخانه » صنعت و تجارت تاریخ انتشار : 30 آوریل 2023 - 9:48 | 242 بازدید | ارسال توسط :

جلسه استیضاح وزیر صمت / وزیر محبوب رئیسی از قطار دولت پیاده شد

لابی‌ها برای پس گرفتن استیضاح فاطمی امین این بار جواب نداد و وزیر محبوب دولت رئیسی دوباره کارش به مجلس افتاد. او امروز باید از فعالیت خود در مجلس دفاع کند و رای اعتماد مجدد از مجلس بگیرد. واگرنه همین امروز او باید از ساختمان سمیه برود. و در پایان جلسه رسیدگی به استیضاح فاطمی‌امین، […]

جلسه استیضاح وزیر صمت / وزیر محبوب رئیسی از قطار دولت پیاده شد

لابی‌ها برای پس گرفتن استیضاح فاطمی امین این بار جواب نداد و وزیر محبوب دولت رئیسی دوباره کارش به مجلس افتاد. او امروز باید از فعالیت خود در مجلس دفاع کند و رای اعتماد مجدد از مجلس بگیرد. واگرنه همین امروز او باید از ساختمان سمیه برود. و در پایان جلسه رسیدگی به استیضاح فاطمی‌امین، ۱۳۷ نفر از نمایندگان به برکناری او رأی دادند و ۱۰۱ رأی مخالف استیضاح، مانع پیاده شدن وزیر محبوب رئیسی از قطار دولت نشد.
بعد از کش و قوس‌های فراوان، جلسه استیضاح وزیر صمت دقایقی قبل در صحن مجلس آغاز شد. این دومین باری است که فاطمی امین در دوره یک و نیم ساله وزارتش استیضاح می‌شود. او بار قبل توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. اما باید دید آیا این بار هم مجلس دوباره به او رای اعتماد می‌دهد یا او باید ساختمان سمیه را ترک کند.

اما در جلسه استیضاح وزیر صمت چه می‌گذرد و موافقان و مخالفان استیضاح درباره او چه می‌گویند؟

اگرچه موافقان وزیر صمت در مجلس و دولت، تلاش بسیاری برای پس گرفتن امضاهای استیضاح انجام دادند، اما چیزی که این بار کار فاطمی امین را دشوار کرده است، ماجرای توزیع ۵۵ خودروی شاسی بلند در میان نمایندگان مخالف او در سال ۱۴۰۱ بوده است. این خبر را دو روز گذشته احمد علیرضابیگی نماینده تبریز اعلام کرده بود که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و اولین واکنش تکذیب این خبر بود.

اما روز گذشته علیرضابیگی به تجارت‌نیوز خبر داد که مدارک و مستندات توزیع این تعداد خودرو به نمایندگان را به دست دادستانی رسانده و این مساله در حال راستی‌آزمایی و بررسی است.

هندوانه‌ای که تو زرد در آمد/ اظهارات موافقان استیضاح

موسوی لارگانی، نماینده موافق استیضاح در این جلسه تاکید کرد که این هندوانه در بسته تو زرد درآمد. فاطمی امین ده‌ها نفر را از بیرون وزارتخانه آورد. بروید ببینید چه بلایی بر سر چارت اداری وزارت صمت آورده است.

او تاکید کرد که لیست بلندی از رانت‌ها از وزارت صمت در اختیار ما است.

رسولی‌نژاد، دیگر نماینده موافق استیضاح هم بر عملی نشدن وعده‌های خودرویی وزیر صمت تاکید کرد و گفت:  قطعه‌ساز هر قیمتی که بخواهد اعلام می‌کند. به وعده کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو تاکنون عمل نشده است. آقای فاطمی اعلام کند این جزو کدام برنامه ایشان است؟

او به موانع ساماندهی بازار خودرو اشاره کرد و گفت: آقای وزیر گفتند که برخی دستگاه‌ها نمی‌گذارند که خودرو ارزان شود. امروز اعلام کنند که این نهادها دقیقا چه کسانی هستند.

او با گلایه از برنامه فاطمی امین گفت: در استیضاح قبلی آقای فاطمی امین اعلام کرد برنامه دارم چطور ممکن است یک وزارت خانه در کمتر از ۴۸ ساعت برنامه بدهد؟

مساله خودرو و قیمت آن مهم‌‎ترین موضوع مخالفت نمایندگان برای ادامه حضور وزیر صمت در سمت کنونی است.

فاطمی امین توان اداره وزارتخانه را ندارد

الله وردی، دیگر نماینده موافق استیضاح هم به وضعیت وضعیت فعلی خودروسازی اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی صنعت خودروسازی، سرمایه ملی را به هدر می‌دهد. وزیر باید منافع ملی را در نظر بگیرد نه منافع خودروسازان را. اما جناب وزیر در اختیار دو خودروساز کشور است. ۷۰ درصد آلودگی‌های کلان‌شهرها مربوط به خودروها است.

او به لابی گسترده دولت برای ابقای وزیر صمت در این سمت اشاره کرد و گفت: چطور می‌شود وقتی استیضاح وزیر مطرح می‌شود، دولت سه لایحه دو فوریتی می‌آورد؟ آقای فاطمی امین توان اداره وزارتخانه را ندارد.

هاجر چنارانی، نماینده موافق استیضاح هم فاطمی امین را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و اعلام کرد: می‌گویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم. بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است. شوراهای زیرمجموعه شما در این ۲۰ ماه برگزار نشده است.

او با اشاره به تلاش‌های لحظه آخر دولت برای ابقای فاطمی امین در این پست گفت: اگر لایحه دو فوریتی داشتید چرا یک سال پیش ارسال نکردید؟ اشاره این نماینده مجلس احتمالا به طرح دو فوریتی تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی است که قرار بود به زودی در مجلس بررسی شود که هنوز نشده است.

وزارت صمت باعث رشد تورم شد

صدیف بدری، نماینده موافق استیضاح هم به فرصت قبلی مجلس به فاطمی امین اشاره کرد و گفت: فاطمی امین در بیست ماه گذشته خیلی از فرصت‌ها را از دست داد. سه ماه به وی وقت دادیم. متاسفانه وزیر صمت در حوزه‌های وظایف خود به ویژه خودرو هیچ کاری انجام نداد و با سوءمدیریت باعث تشدید مشکلات شد. وزارت صمت باعث رشد تورم شد.

تیرماه گذشته پیشنهاد استیضاح وزیر صمت به مجلس رفت. اما دولت با پیشنهاد لایحه تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی این استیضاح را به تعویق انداخت. در نهایت استیضاح فاطمی امین با چند ماه فاصله انجام شد که لابی‌های گسترده وزیر سبب شد که او بتواند دوباره از مجلس رای اعتماد بگیرد.

او با اشاره به رویدادهای پیشین تاکید کرد: آقای وزیر مگر تمام اختیارات را از شورای سران قوا نگرفتید؟ در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم‌ترین بازار، حوزه خودرو است. فاطمی‌امین در ۲۰ ماه گذشته خیلی از فرصت‌ها را از دست داد. آیا این وضعیت ناشی از نفوذ مافیا و هدایت آن‌ها نیست؟ وقتی هیچ اثری از ثبات قیمت و کیفیت خودرو نیست، وقتی مردم نتایج آمار شما را نمی‌بینند این‌ها چه سودی دارد؟

رونمایی از موضع فاطمی امین در خصوص واردات خودرو

صیف بدری به مساله واردات خودروهای خارجی اشاره کرد و گفت: آقای وزیر شما مگر براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید؟

اما عدم واردات خودرو تنها ضعف مطرح شده فاطمی امین در این حوزه نیست. کیفیت پایین خودروها و افزایش آمار تلفات و مرگ و میر چیز دیگری است که در این جلسه به آن اشاره شد. صیف بدری در این مورد گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می‌کنید اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودروی تولیدی و ثبات قیمت نیست، آیا می‌دانید و باور دارید که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها و در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند؟ آیا می‌دانید بیش از ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحت‌های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می‌شوند؟ و آیا می‌دانید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه کل کشور صرف هزینه‌های تصادفات می‌شود؟! آقای وزیر آیا می‌دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها می‌کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد کرده و خودروسازان مونتاژکار هستند

حضرت پور، نماینده موافق استیضاح هم فاطمی امین را وزیر ضدمحرومان خواند و گفت: ما وزیر ضدمحرومان را استیضاح میکنیم. سخنگوی شما با چه جراتی استیضاح شما را رانت ندادن به مجلس اعلام کرده است؟ اگر وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و آتش میزنند. چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون تومان کاهش داد در صورتی که تا زمان اعلام وصول قیمت‌ها افزایش می‌یافت. اگر استیضاح پارسال انجام می شد امروز وضعیت کشور اینطور نبود!

بین دفن مجلس و ماندن وزیر یکی را انتخاب کنید!

ماجرای خودروهای شاسی بلندی که فاطمی امین به مجلسی‌ها داده، موضوع امروز اظهارات نمایندگان هم بود. همزمان با شروع جلسه استیضاح فاطمی امین در مجلس، خبرگزاری فارس «تفاهم‌نامه مجلسی‌ها برای دریافت خودروی شاسی بلند» را تایید کرد و خواستار برخورد نهادهای نظارتی با این رانت شد.

حالا این موضوع امروز در مجلس مطرح بود. سید غنی‌نظری خانقاه، موافق استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر باید یکی را انتخاب کند.  نمایندگان محترم اگر به ادامه وضع موجود رای بدهیم کسی برای شما تره هم خرد نمی‌کند. او خطاب به دیگر نمایندگان گفت:شما نماینده مردم هستید یا دولت؟ کسانی که وضعیت را گل و بلبل خطاب می‌کنند بین مردم نیستند و نمی‌دانند پراید به چه قیمتی رسیده است. فرستادن لایحه دوفوریتی در آستانه استیضاح توهین به مردم است. نمایندگان محترم اگر استیضاح رای نیاورد شما هم رای نخواهید آورد.

او به ماجرای استیضاح بار قبل وزیر صمت در مجلس اشاره کرد و گفت: نمایندگان محترم به یاد دارید که رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است. امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید

با دلار ۵۰ هزار تومانی هم قیمت خودرو میلیاردی نمی‌شود!

سارا فلاحی، نماینده موافق استیضاح با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت خودروها میلیاردی نمی‌شود. شما در کمیسیون صنایع گفتید کاره‌ای نیستید! آقای فاطمی امین اگر کاره‌ای نیستید چرا بر صندلی این وزارت خانه تکیه کردید؟ دست در جیب مردم کردند و می‌خواهند قسر در بروند.

او به وعده افزایش تولید خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: افتخار وزارت صمت این است که تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده است! چه کسی به شما اجازه داده ۴۰ درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت می‌کنید، این چه تولید ملی است که هر زمان دشمنان این ملت فتلیه تحریم را بالا می‌کشند، بازار شما زیر و رو می‌شود. نمایندگان محترم بخشی از این وضعیت و ناکارشناسی‌ها ناشی از مصلحت اندیشی ما است.

کسانی که مردم را به این باور رساندند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیده‌اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا می‌دانند تا ما باور کنیم آنها در مقابله با مافیا قرار گرفتند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی‌خاصیت سر به فلک کشیده است. امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود، زیرا شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.

امروز اگر به درستی تصمیم نگیریم، قطعا مرگ مجلس را رقم زدیم، چون مردم باید در مورد ما قضاوت کنند و مردم امروز جیب های آن‌ها خالی شده، امروز خودرو و بازار خودرو به یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی تبدیل شده است.

پاسخ فاطمی امین درباره خودروهای شاسی‌بلند

پس از ارائه توضیحات موافقان استیضاح وزیر صمت، نوبت به فاطمی امین رسید که از خود در مجلس دفاع کند. او در دفاع از خود و در توضیح توزیع ۷۵ یا ۵۵ خودروی شاسی بلند در میان نمایندگان مجلس گفت: چرا موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود به این استیضاح ربط داده می‌شود؟

او در ادامه نماینده افشاکننده این موضوع را خطاب قرار داد و گفت: آقای بیگی تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. چرا رابطه دولت و مجلس را خراب می‌کنید. در چند روز گذشته هرجا میروم به من نگاه سنگین دارند چرا با آبروی مردم بازی می‌کنید؟!  فاطمی امین به فساد آلوده نشده است. ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟

این گفته‌های فاطمی امین در حالی است که میان آنچه برخی از رسانه‌ها در تایید این موضوع عنوان کرده و آنچه فاطمی امین می‌گوید تضاد وجود دارد.

فاطمی امین در جلسه تاکید می‌کند که ماجرای تخصیص خودروی شاسی بلند مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ و دولت روحانی است. بر اساس ادعای فاطمی امین، رابطه‌ای میان یکی از بخش‌های مجلس و یکی از شرکت‌های خصوصی‌سازی داخلی -که متخلف است- وجود داشته است. اتفاقی افتاد و دو روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که نمایندگان خودرو بگیرند. هیات رئیسه بررسی کرد و کار را متوقف کرد. با این کار از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است به این استیضاح پیوند داده می‌شود؟

پای بهمن موتور به ماجرای خودروهای شاسی بلند باز شد!

او دست مافیای خودرو را در این کار دخیل دانست و گفت این شرکت خصوصی خودروساز میلیاردها تومان در فضای مجازی و رسانه‌ها هزینه کرده که وزیر صمت را بزند. این مافیای خودرو است. به نظر میرسد که منظور فاطمی امین از این شرکت خودروساز، شرکت بهمن موتور است که واردات خودروهای فیدیلیتی و دیگنیتی را بر عهده دارد.

فاطمی امین به لابی‌های گسترده در کشور اشاره کرد و گفت: این روزها تیتر میزنند لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، چه چیز من به آمریکا میخورد؟!
او به متنقدات عدم واردات خودرو هم جواب داد و گفت: اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمیشد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا میکند.

او به مساله افزایش قیمت خودرو در بازار هم اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بخاطر افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده ای بخاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می آیند. افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است.

او به انتقادات درباره واردات خودرو هم اشاره کرد و گفت: ما با پیچیدگی های زیادی درمورد واردات خودرو مواجه هستیم، برخی قوانین مربوط به سال ۷۱ است! خودرویی مدتها در گمرک است و اجازه ورود نمیدهند بخاطر کمربند صندلی عقب! ما در صنعت خودرو مافیا داریم این مافیا تهدید می‌کند!

مخالفان استیضاح وزیر چه دفاعی دارند؟

نوبت استیضاح دیگران است نه وزیر صمت!

زمانی که نوبت به مخالفان استیضاح وزیر رسید، میرتاج‌الدینی، نماینده مخالف استیضاح گفت:چرا وزیر صمت را در کمتر از ۶ ماه دوباره استیضاح می‌کنید؟ نوبتی هم باشد، نوبت دیگران است!  چرا با دولت انقلابی اینگونه برخورد می‌کنید؟ مگر خودمان امضا جمع نکردیم که آقای رئیسی رای بیاورد! ما همه در یک‌ کشتی نشسته‌ایم!  حتی یک نفر هم در پاکدستی وزیر صمت تردیدی ندارد.

میرمحمدی، نماینده مخالف استیضاح در واکنش به این موضوع گفت: قرار است با عزل وزیر صمت یخچال و فریزر ارزان شود، این ادبیاتی است که ما داریم در مجلس وزیری را استیضاح میکنیم. وزیر می‌آید با چندین تاییدیه آمار می‌دهد بعد می‌گوییم وزیر دروغ می‌گوید. اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال می‌برید؟ مجلس را متهم می‌کنیم ۴ ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود تو را به خدا نکنید شما مجلس را زیر سوال می‌برید.

دفاع تمام قد رئیس جمهور از وزیر صمت

اگرچه در ابتدای جلسه استیضاح وزیر صمت، ابراهیم رئیسی در مجلس حاضر نبود اما همزمان با آغاز دفاعیات فاطمی امین رئیسی هم به مجلس رسید. او در دفاع از فاطمی امین گفت: باید با مافیای خودرو برخورد شود. خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و ویژه‌خواری است. فاطمی امین نسبت به فساد و رانت‌خواری حساس است. باید با مافیای خودرو برخورد شود.

رئیسی در مورد توزیع ۷۵ خودروی شاسی بلند گفت: در مساله واگذاری خودرو گفتم هر کس در این رابطه مسئولیت دارد باید برکنار شود و با آنها برخورد قانونی شود.  پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. هر نقطه‌ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم.

او ماجرای مافیای خودرو را در این جلسه مطرح کرد و گفت: پرورنده یک و سال و چند ماهه دولت نشان داده که دولت مخالف هرگونه کم کاری، رانت و مافیا است. در خودرو که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل می‌گیرد. خط قرمز دولت رانت، مافیا و ویژه خواری است.

بعد از دفاعیات ابراهیم رئیسی، مجلس تا ساعت ۱۳ برای نماز و ناهار تعطیل شد و قرار است رای‌گیری برای استیضاح وزیر به ساعت ۱۳ موکول شود.

تشدید لابی‌ها در آستانه رأی‌گیری‌

نوبت عصر جلسه مجلس با صحبت‌های لطف‌الله سیاهکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، و سنگین‌تر شدن فضای صحن آغاز شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضای جبهه پایداری جلسه‌ حمایتی از فاطمی امین به ریاست نصرالله پژمان‌فر تشکیل دادند که به دنبال لابی  برای ماندن وزیر صمت بودند. اکنون در فرصت ایجادشده تا زمان  رای‌گیری در حال رایزنی با نمایندگان هستند و موفق شده‌اند برخی از نمایندگان ممتنع را با خود همسو کنند.

زمانی که سیاهکلی از آمار مخالفت ۸۴ درصدی مردم از عملکرد وزیر صمت سخن گفت طرفداران وزیر با ۲ . ۲ کردن فضا را متشنج کردند. سیاهکلی نماینده‌ای است که در موافقت با استیضاح وزیر صحبت می‌کرد، خطاب به نمایندگان گفت: شما نوکر مردم هستی نه نوکر دولت!

همچنین در حالی که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، اعضا و نمایندگان دولت حق ورود به کرسی نمایندگان را ندارند، قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس دولت و رئیس بنیاد شهید، با  حرکت بین صندلی نمایندگان مشغول رایزنی است.

پراید آرزوی مردم شده است

سیاهکلی همچنین گفت: وعده‌ها در مورد سامانه فروش یکپارچه خودرو محقق نشد و خودرو را در بورس عرضه کردید و پراید از رده خارج شده آرزوی مردم شده است. هر یک درصد رشد ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، چطور با ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده شما پنج درصد رشد داشته‌اید؟ چرا آمار غلط را به رئیس دولت می‌دهید که مقابل رهبر معظم انقلاب ارائه دهند؟

وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته‌سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل‌بازی، دوستی و باندبازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی‌نام و نشان خلاص کنند.

او اضافه کرد: قیمت میلگرد سال ۱۳۹۸، ۵۰۰۰ تومان بود که اکنون به ۲۶ هزار تومان رسیده یعنی هم ارزش مواد بالا رفته و هم گرانفروشی می‌شود. چرا قیمت را واقعی نمی‌کنید؟ اگر قیمت یک کیلو فولاد به نرخ ۲۶ هزار تومان نصف شود یعنی قیمت خودرو، مسکن و لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند. آقای وزیر بیایید این چیزها را به شما یاد بدهم؛ البته که گفته‌ام اما گوش نمی‌دهید؛ بعد در کمیسیون می‌گویید وزیری که حرف گوش کند وزیر نیست؛ آقای وزیر اتفاقا باید حرف گوش کنید و تصمیم بگیرید. وزیر باید مستشار و مشاور داشته باشد.

سود اختلاف قیمت خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دیگر نماینده موافق استیضاح گفت: آقای وزیر تفاوت مبلغ خودروها بین قیمت کارخانه و کشف قیمت در بورس کالا به جیب چه کسی می‌رود؟ اگر قبول دارید قیمت فلان ماشین ۸۰۰ میلیون است و بردید در بورس کالا و دو میلیارد فروختید مازاد آن به جیب چه کسی می‌رود؟

وزیر صمت منتقد صنعت خودروسازی شد!

وزیر صمت در جلسه علنی نوبت بعداز ظهر امروز مجلس و در دفاع از خود بیان کرد: بنده هم به عنوان وزیر صنعت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم و نسبت به قیمت خودرو گله‌مند هستم. ما از مردم جدا نیستیم.

فاطمی‌امین ادامه داد: تنها ۳۰ الی ۳۵ درصد جواز تاسیس منجر به پروانه بهره‌برداری می‌شود. این گزارش می‌گوید در کل صنایع بورسی صنعتی ۱۲.۸ درصد رشد داشتیم. در پنج ماه آخر سال گذشته رشد بالای هشت درصدی را تجربه کرده‌ایم که از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی‌نظیر است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما هم نسبت به تسهیلات بانکی انتقاد داشتیم ولی مگر بنده مسئول تسهیلات بانکی هستم. من هم نسبت به صنعت خودرو و قیمت خودرو انتقاد دارم. بنده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم مگر ما جدا از مردم هستیم یا جای دیگری زندگی می‌کنیم. ما یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار داریم اما به لحاظ این‌که چهار سال در تولید خودرو مشکلاتی ایجاد شد بین قیمت کارخانه با قیمت بازار شکاف زیادی ایجاد شده است.

این عضو کابینه در ادامه تاکید کرد: آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز باز می‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. اولین کسی که به شدت به دنبال این است که اقتصاد کشور بر مبنای ریال اداره شود بنده هستم.

فاطمی امین اظهار کرد: این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این فعالیت های اقتصادی به وزارت صمت باز می گردد. وزارتخانه ای که ۳۰ درصد تولید کشور را در دست داشته و یک سوم کل فعالیت ها را در بر می گیرد در طول دولت قبلی ۴ تا سرپرست داشته است.

پایان کار فاطمی‌امین در دولت سیزدهم

سرانجام دفاعیات و لابی‌ها هم به داد فاطمی‌امین نرسیدند و در پایان جلسه رسیدگی به استیضاح او، ۱۳۷ نفر از نمایندگان به برکناری او رأی دادند و ۱۰۱ رأی مخالف استیضاح، مانع پیاده شدن وزیر محبوب رئیسی از قطار دولت نشد.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.