امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 1158
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 19 آوریل 2023 - 11:15 | 257 بازدید | ارسال توسط :

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر راهی برای کاهش آلودگی هوا

از آنجایی که در نیروگاه‌ها با منابع زیست توده، از زباله‌ها و یا فاضلاب استفاده می‌شود می‌توان از آن‌ها به عنوان یک منبع دائمی انرژی نام برد که در صرفه جویی مصرف سوخت و همچنین رفع ناترازی برق کمک زیادی به این صنعت خواهد کرد. در نیروگاه‌های تجدیدپذیر که زیست توده‌ها نوعی از آن هستند، […]

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر راهی برای کاهش آلودگی هوا

از آنجایی که در نیروگاه‌ها با منابع زیست توده، از زباله‌ها و یا فاضلاب استفاده می‌شود می‌توان از آن‌ها به عنوان یک منبع دائمی انرژی نام برد که در صرفه جویی مصرف سوخت و همچنین رفع ناترازی برق کمک زیادی به این صنعت خواهد کرد. در نیروگاه‌های تجدیدپذیر که زیست توده‌ها نوعی از آن هستند، محدودیت معمول در نیروگاه‌های حرارتی که شامل محدودیت در استفاده از سوخت‌های فسیلی، منابع آبی و آثار محیط زیستی است، وجود ندارد که جنبه‌های مثبت و قابل توجه این نوع انرژی است.

وزارت نیرو با توسعه انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله بیوگاز، تحقق وعده ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر را دنبال می‌کند که این امر به صرفه جویی در مصرف سوخت و رفع ناترازی برق کمک خواهد کرد.

دنیای امروز توجه زیادی برای تولید و استفاده از بیوگاز نشان دهد و اغلب کشور‌های پیشرفته طرح‌های بزرگی در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته اند. در کشور‌هایی مانند چین و هندوستان، اسپانیا از بیوگاز به میزان قابل توجهی استفاده می‌شود و در کشور‌های اسکاندیناوی طرح‌های بزرگ صنعتی با استفاده از بیوگاز راه اندازی شده است.

در ایران نیروگاه بیوگازسوز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران یکی از بزرگترین نیروگاه‌های بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب است که واحد‌های ۵ و ۶ آن روز سه شنبه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. بر اساس آمار ارائه شده، این نیروگاه که ظرفیت اسمی ۲.۴ مگاوات ساعتی دارد از ورود ۷۵ هزارتن کربن دی اکسید به جو جلوگیری می‌کند. یک تیر و دو نشانی که ضمن تولید برق بدون مصرف سوخت فسیلی و آب، از آثار مخرب گاز‌های گلخانه‌ای نیز جلوگیری می‌کند. میزان برق تولیدی این نیروگاه تازه تاسیس معادل برق مصرفی یک شهرک ۲۰ هزار نفری خواهد بود.

وزیر نیرو در خصوص نیروگاه‌های بیوگاز به عنوان یکی از انواع انرژی تجدیدپذیر گفت: در فرایند تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از یک عنصر پاک، برق پاک تولید می‌شود، اما در نیروگاه‌های زیست‌توده از یک منبع آلودگی، برق پاک دریافت می‌شود که این امر کار و خدمت بزرگی در حوزه محیط زیست کشور است؛ به‌طوری‌که علاوه بر تولید انرژی پاک، یک منبع آلوده کننده مدیریت می‌شود تا وارد محیط زیست زندگی مردم نشود.

محرابیان با اشاره به برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌گوید: بخشی از این نیروگاه‌ها را نیروگاه‌های خورشیدی و بادی تشکیل می‌دهد، در عین حال از روش‌های دیگر برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی زیست توده بهره‌مند شده‌ایم.

ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده دو برابر می‌شود

کشور ما در گذشته چند طرح را در این زمینه و در شهرهایی، چون تهران، اصفهان و شیراز به بهره‌برداری رسانده است و در حال حاضر ۷ نیروگاه زیست توده در کشور وجود دارد که مجموع ظرفیت تولید برق آن‌ها به نزدیکی ۱۳ مگاوات می‌رسد.

محرابیان ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۲ میزان ظرفیت جدیدی که به نیروگاه‌های زیست توده اضافه خواهد شد و به بهره برداری می‌رسد، معادل تمامی ظرفیتی خواهد بود که تاکنون ایجاد شده است.

به گفته وزیر نیرو، در شرکت ساتبا به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه جامعی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن شاهد اجرای طرح‌های مختلف خواهیم بود.

محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی گفت: در نیروگاه‌های بیوگاز بحث اصلی ایجاد سیستم فاضلاب است که قبل از آنکه بخواهیم برق تولید کنیم، باید سیستم فاضلاب ایجاد شود. در مجموعه‌هایی که سیستم‌های فاضلاب وجود دارد، سرمایه گذاری مجددی مورد نیاز است تا از ظرفیت بیوگاز استفاده شود. در این فرایند بخشی که به سازمان ساتبا مربوط است، بحث خرید برق از تولیدکنندگان بیوگاز است.

او ادامه داد: به منظور حمایت از تولیدکنندگان، اصلاح قیمتی را در سال گذشته انجام دادیم و برای این نوع نیروگاه به ازای هر کیلووات ۱۸۰۰ تومان پرداخت می‌شود. امیدوار هستیم با توجه به دستور وزیر مبنی بر اینکه همه مجموعه‌های فاضلاب جدیدی که ایجاد می‌شود، سیستم‌های تولید برق نیز داشته باشند، شاهد توسعه این بخش باشیم.

وزیر نیرو در خصوص حمایت از سرمایه گذاران در این زمینه و نرخ خرید برق می‌گوید: ما نرخ‌های متعددی در بخش خرید برق داریم که بالاترین نرخ مربوط به نیروگاه‌های بیوگازی است.

عرضه در بورس انرژی، مهمترین برنامه توسعه تجدیدپذیر‌ها

محرابیان از راه اندازی تابلوی مخصوص تجدیدپذیر‌ها به عنوان مهمترین برنامه برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر یاد کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه‌ای که برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر داریم این است که برق آن‌ها با نرخ‌های اقتصادی و رقابتی قابل عرضه باشد. در این راستا مصوبه‌ای به سازمان بورس کشور ابلاغ شد که تابلوی مخصوص نیروگاه‌های تجدید پذیر راه‌اندازی شود.

به‌زودی شاهد راه‌اندازی این تابلو در بورس خواهیم بود. تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند از طریق تابلوی بورس برق خود را با قیمت‌های رقابتی عرضه کرده و مطابق قانون مانع زدایی از صنعت برق خریدار محصول آن‌ها نیز صنایع هستند که باید یک درصد برق مصرفی‌شان از این طریق تأمین شود، این موضوع به ایجاد یک تقاضای قابل توجه برای این نوع و انرژی خواهد شد.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.