امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1129
  پرینتخانه » کشاورزی و دام تاریخ انتشار : 16 آوریل 2023 - 16:47 | 247 بازدید | ارسال توسط :

برخورد با مغازه داران متخلف / فروش مرغ بالاتر از ۶۳ هزار تومان تخلف است

دلایل متعددی برای افزایش قیمت مرغ مطرح شده است. مغازه‌داران می‌گویند که  چون در مبدا قیمت مصوب رعایت نمی‌شود و آنها نیز مجبور هستند با قیمت‌های بالا خریداری کنند و از آن طرف نیز ممکن است به دلیل رعایت نشدن قیمت مصوب در مغازه‌های خود توسط دستگاه‌های مربوطه جریمه شوند به همین دلیل مرغ کامل خریداری نمی‌کنند و […]

برخورد با مغازه داران متخلف / فروش مرغ بالاتر از ۶۳ هزار تومان تخلف است

دلایل متعددی برای افزایش قیمت مرغ مطرح شده است. مغازه‌داران می‌گویند که  چون در مبدا قیمت مصوب رعایت نمی‌شود و آنها نیز مجبور هستند با قیمت‌های بالا خریداری کنند و از آن طرف نیز ممکن است به دلیل رعایت نشدن قیمت مصوب در مغازه‌های خود توسط دستگاه‌های مربوطه جریمه شوند به همین دلیل مرغ کامل خریداری نمی‌کنند و همین امر باعث کاهش عرضه شده است.
قیمت مرغ طی روزهای اخیر بنا به دلایل متعددی با افزایش قیمت مواجه شده که برخی از فعالان صنعت طیور آن را ناشی از افزایش‌ هزینه‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی و برخی از مسئولان نیز این تغییرات مقطعی را تخلف و گرانفروشی می‌دانند.

به گزارش ایسنا، چند هفته‌ای می‌شود که قیمت مرغ گرم کامل افزایش یافته و به کیلویی ۸۰ تا ۸۴ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که مسئولان مربوطه همچنان در مصاحبه‌های خود تاکید می‌کنند که مرغ باید با قیمت مصوب  هر کیلو ۶۳ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و خرید و فروش مرغ با قیمت‌های بالاتر تخلف و گرانفروشی است.

اما چرا قیمت مرغ بالا رفت؟

دلایل متعددی برای افزایش قیمت مرغ مطرح شده است. مغازه‌داران می‌گویند که  چون در مبدا قیمت مصوب رعایت نمی‌شود و آنها نیز مجبور هستند با قیمت‌های بالا خریداری کنند و از آن طرف نیز ممکن است به دلیل رعایت نشدن قیمت مصوب در مغازه‌های خود توسط دستگاه‌های مربوطه جریمه شوند به همین دلیل مرغ کامل خریداری نمی‌کنند و همین امر باعث کاهش عرضه شده است.

مرغداران می‌گویند چند ماه گذشته نهاده‌ دامی به موقع به تولیدکننده نرسید و از طرفی هزینه‌های تولید نیز بالا رفته است. همچنین میزان جوجه‌ریزی نیز کاهش پیدا کرده و قیمت جوجه یکروزه نیز به ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان رسیده است.

برخی از فعالان صنعت طیور می‌گویند بازرگانان با وزارت جهادکشاورزی بر سر هزینه‌های تمام شده خوراک طیور اختلاف نظر داشتند و اعلام کردند که به دلیل افزایش قیمت‌ها، هزینه تبدیل ارز و… بارگیری صرفه اقتصادی ندارد. یعنی مثلا اگر قیمت تمام شده کنجاله سویا برای بازرگانان کیلویی ۱۹ هزار تومان بود می‌بایست در بازار داخلی آن را ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروختند. بنابراین بارگیری‌ نهاده‌ها انجام نمی‌شد.

برخی نیز معتقدند که با بالا رفتن قیمت گوشت قرمز تنها کالای پروتئینی مقرون به صرفه مرغ است و همین امر باعث شده که تقاضای مصرف مرغ نیز افزایش یابد.

 وزارت جهادکشاورزی برای ساماندهی بازار مرغ چه کرد؟

یکی از اقدامات فوری که وزارت جهادکشاورزی بعد از افزایش قیمت مرغ انجام داد توزیع گسترده مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و مغازه‌ها بود. البته توزیع مرغ منجمد هم از قبل انجام می‌شد اما این توزیع گسترده‌تر شد.

از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا توافق وزارت جهاد کشاورزی و تجار بر سر قیمت‌ نهاده‌ها و بارگیری نهاده‌های دامی بود.

اخیرا اما مسعود امراالهی – مدیر کل بازرسی و نظارت برکالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی –  در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف است، اعلام کرد از مردم درخواست می‌کنیم هر واحدی که گرانفروشی داشتند را از طریق سامانه ۱۲۴ حتما اطلاع رسانی کنند و بازرسان ما هم به کمک بازرسان مردمی که در این طرح  با ما همراهی می‌کنند، همچون بازرسان سازمان دامپزشکی و  جهادکشاورزی، بازرسان صمت و اصناف برخورد لازم را با این موضوع دارند.

وی همچنین اظهار کرد:حدود ۳۰ تا ۴۰ روز گذشته ما با افزایش تولید مواجه بودیم و شرایط طوری بود که مرغداران ما خیلی متضرر شده بودند در این حوزه ، یک گپی در جوجه ریزی ایجاد شده بود و این گپ باعث شد که یک مقدار نسبت به عرضه و تقاضایی که داریم تولید یک مقدار متفاوت‌تر باشد ولی از آن جایی که با تدابیری که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام هم داشتند نسبت به عرضه مرغ منجمد در کنار بحث مرغ گرم ، الان در سراسر کشور ادامه دارد و عرضه می شود، مشکل خاصی هم در این زمینه نداریم . این که بازرسان ما هم در سراسر کشور آماده هستند که اگر چنانچه افزایش قیمت نامتعارف باشد با آن برخورد جدی داشته باشند.

امراللهی ادامه داد: طرحی که ما الان در کشور پیاده سازی کردیم از تمامی واحدهای صنفی و اتاق‌های اصناف دعوت کردیم درخواست‌های خودشان را نسبت به توزیع مویرگی مرغ منجمد جهت دسترسی هر چه آسان تر مردم ما به سازمان جهاد کشاورزی استان یا شهرستان مربوطه خودشان ببرند و بلافاصله مرغ منجمد تعیین شده برایشان جهت عرضه به مردم تحویل می‌شود.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.