امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 866
  پرینتخانه » اقتصاد کلان تاریخ انتشار : 14 فوریه 2023 - 15:22 | 328 بازدید | ارسال توسط :

بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران را اعلام کرد/روند کاهشی رشد اقتصادی ۲۰۲۳ ایران

نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال توسط بانک مرکزی منتشر شد. بخشی از این گزارش به نرخ رشد اقتصادی کشور مربوط می‌شود. البته این در حالیست که پیشتر مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع اصلی اعلام نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم معرفی شده بود. با اینحال، استناد مقامات اقتصادی همواره به داده‌های آماری بانک مرکزی […]

بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران را اعلام کرد/روند کاهشی رشد اقتصادی ۲۰۲۳ ایران

نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال توسط بانک مرکزی منتشر شد. بخشی از این گزارش به نرخ رشد اقتصادی کشور مربوط می‌شود. البته این در حالیست که پیشتر مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع اصلی اعلام نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم معرفی شده بود. با اینحال، استناد مقامات اقتصادی همواره به داده‌های آماری بانک مرکزی بوده که ارقام کوچکتری را اعلام می‌کنند.در بخش واقعی اقتصاد در تابستان سال ۱۴۰۱، رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس پایه سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت، ۳.۶ درصد و بدون نفت ۳.۱ درصد بوده است.

گزارش جدید بانک مرکزی نشان از این دارد که در بخش واقعی اقتصاد در تابستان سال ۱۴۰۱، رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس پایه سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت، ۳.۶ درصد و بدون نفت ۳.۱ درصد بوده است. اما آخرین اطلاعات این شاخص روی وبسایت مرکز آمار ایران به سال پایه ۱۳۹۰ برمی‌گردد که حکایت از این دارد که نرخ رشد اقتصادی  شش ‌ماهه اول سال جاری ۳٫۳ درصد و نرخ رشد اقتصادی (بدون نفت) شش‌ماهه اول هم ۳٫۴ درصد بوده است.

البته، یک اظهار نظر توسط علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت هم درباره رشد اقتصادی قابل تامل است. او چندی پیش در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی کشور، به مانند دیگر دولتمردان در ابتدای سخنانش مسئولیت اوضاع را متوجه دولت قبلی کرده و گفته بود که رشد اقتصادی به بالای پنج درصد رسیده است. این رسم در دولت‌های قبلی هم رایج بوده و زمانی که قصد داشتند کارنامه اقتصادی مطلوبی از خود به نمایش و به جای بگدارند، به داده‌های آماری مرکز یا نهادی استناد می‌کردند که وضعیت بهتری از اقتصاد ایران را نشان می‌دادند.

رشد اقتصادی چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

اما سرنوشت این شاخص در آینده چگونه رقم خواهد خورد؟ در این زمینه می‌توان به تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهانی مراجعه کرد. این صندوق پیش‌بینی کرده که  رشد مثبت اقتصاد ایران ادامه پیدا خواهد کرد. البته پیش‌بینی صندوق از رشد ایران روند کاهشی را نشان می‌دهد؛ چرا که برای سال ۲۰۲۲ رشد سه درصدی و برای سال ۲۰۲۳ رشد ۲ درصدی را پیش‌بینی کرده است. تحریم‌های حداکثری در سال ۲۰۱۹، رشد منفی ۳٫۱ درصدی را برای اقتصاد ایران به همراه داشت. در سال ۲۰۲۰ در دوره شیوع کرونا ۳٫۳ درصد و در سال ۲۰۲۱ رشد ۴٫۷ درصد را تجربه کرد.

این گزارش در ادامه بررسی‌های خود به جایگاه ایران در میان ۳۰ اقتصاد بزرگ دنیا پرداخته که نشان از رتبه ۱۲ ایران دارد. پیش‌بینی می‌شود که هند با رشد ۶٫۱ درصدی در رتبه نخست قرار بگیرد. در مقابل، انگلیس با رشد منفی ۰٫۶ درصدی در جایگاه آخر قرار می‌گیرد. در این بین، اسپانیا با ۱.۱ درصد، لهستان با ۰.۳ درصد، کره جنوبی با ۱.۷ درصد، برزیل با ۱.۶ درصد و آرژانتین با ۱.۷ درصد از جمله کشورهایی خواهند بود که رشد کمتری نسبت به ایران را تجربه می‌کنند.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.