امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1153
  پرینتخانه » اقتصاد جهان, انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 19 آوریل 2023 - 9:11 | 346 بازدید | ارسال توسط :

ایران در جایگاه یازدهم اقتصادهای ۱۸ کشور نفتی منطقه / رشد اقتصادی ایران کمتر از جیبوتی و نوار غزه

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی شاخص رشد اقتصادی کشور‌های منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در سال ۲۰۲۲ پرداخت و چشم‌انداز این شاخص را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. در بین ۱۸ کشور مورد مطالعه این در رتبه یازدهم و پایین‌تر از نوار غزه، الجزایر و جیبوتی قرار گرفت. همچنین محاسبات نشان می‌دهد […]

ایران در جایگاه یازدهم اقتصادهای ۱۸ کشور نفتی منطقه / رشد اقتصادی ایران کمتر از جیبوتی و نوار غزه

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی شاخص رشد اقتصادی کشور‌های منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در سال ۲۰۲۲ پرداخت و چشم‌انداز این شاخص را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. در بین ۱۸ کشور مورد مطالعه این در رتبه یازدهم و پایین‌تر از نوار غزه، الجزایر و جیبوتی قرار گرفت.

همچنین محاسبات نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی ۴٫۸ درصد کمتر از میانگین این شاخص در پنج کشور اول یعنی عربستان، عراق، کویت، مصر و امارات بوده است.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی شاخص رشد اقتصادی ۱۸ کشور نفتی منطقه پرداخت که ایران در رتبه یازدهم این کشورها و بعد از جیبوتی و نوار غزه قرار گرفته است. بر اساس این گزارش ایران ۴٫۸ درصد رشد اقتصادی کمتری نسبت به میانگین رشد اقتصادی پنج کشور اول نفت‌خیز منطقه یعنی عربستان، عراق، کویت، مصر و امارات دارد.

در این بین عربستان سعودی با رشد ۸.۷ درصدی بالاترین رشد اقتصادی در منطقه را به خود اختصاص داده است. همچنین عراق و کویت با رشد ۷.۹ درصدی در رده دوم و مصر و امارات متحده عربی با رشد ۶.۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. رشد اقتصادی ایران نیز در همین بازه زمانی (سال ۱۴۰۱) حدود ۲٫۷ درصد برآورد شده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ با افت ۷٫۰ واحد درصدی برابر با دو درصد خواهد بود که نشان از استمرار رشد کمتر از متوسط بلندمدت ایران طی سال‌های اخیر دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود جیبوتی با ثبت رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی رکورددار این شاخص در بین ۱۸ کشور منطقه منا در سال ۲۰۲۳ شود.

رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

درآمدهای نفتی به کشور نمی‌رسد

حال پرسش این است که چرا ایران با وجود اینکه به لحاظ پایه اقتصادی با دیگر کشورهای همسایه خود شرایط یکسانی دارد، اما رشد اقتصادی قابل توجهی نداشته است؟

فرشید شکرخدایی، عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت نفت، در این باره به تجارت‌نیوز پاسخ داد: ریشه بروز ثبت چنین آمار کاهشی در رشد اقتصادی ایران در وهله اول به تداوم و تشدید تحریم‌ها بازمی‌گردد. این در حالی است که همچنان بسیاری از افراطی‌ها در داخل معتقدند تحریم‌ها اثری بر مردم ندارد.

او ادامه داد: افراد زیادی هستند که هم‌صدا با کاسبان تحریم خواهان ادامه این روند برای کشور هستند. دریغ از آنکه نمی‌دانند تمدید تحریم‌ها علیه کشور در نهایت به مردم آسیب می‌زند.

وی افزود: ایران به واسطه تحریم‌ها مجبور است نفت خود را ۲۰ درصد زیر قیمت نفت روسیه بفروشد و میلیون‌ها دلار هزینه واسطه‌گری برای دور زدن تحریم‌ها دهد. واسطه‌ها برای انجام کارهای نقل و انتقال حداقل پنج تا ۱۰ درصد حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

او گفت: با این حساب برآورد می‌شود حدود ۳۰ درصد هزینه‌ باید پرداخت شود تا نفت ایران مسیر تحریم‌ها را دور بزند و به فروش برسد. بر این اساس به نظر می‌رسد عملا درآمدی به کشور نمی‌رسد و هرآنچه پرداخت می‌شود همان ابتدا بین واسطه‌ها توزیع می‌شود.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.