امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 1013
  پرینتخانه » اقتصاد کلان تاریخ انتشار : 14 مارس 2023 - 15:50 | 286 بازدید | ارسال توسط :

افزایش ۱۵۵درصدی شاخص فلاکت طی ۵ سال

شاخص فلاکت از ۱۹٫۳ در سال ۱۳۹۵ به ۴۹٫۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است ؛ این یعنی افزایش حدود ۱۵۵ درصدی! در حال حاضر آمارها از نرخ بیکاری حدود هشت درصد و تورم بالای ۴۰ درصد خبر می‌دهند.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که شاخص فلاکت اولین بار در دهه ۷۰ میلادی توسط «آرتور اکان» […]

افزایش ۱۵۵درصدی شاخص فلاکت طی ۵ سال

شاخص فلاکت از ۱۹٫۳ در سال ۱۳۹۵ به ۴۹٫۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است ؛ این یعنی افزایش حدود ۱۵۵ درصدی! در حال حاضر آمارها از نرخ بیکاری حدود هشت درصد و تورم بالای ۴۰ درصد خبر می‌دهند.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که شاخص فلاکت اولین بار در دهه ۷۰ میلادی توسط «آرتور اکان» مطرح شد. با بررسی شاخص فلاکت می‌توان به نگاهی جامع نسبت به وضعیت اقتصاد دست یافت، چرا که این شاخص از محاسبه همزمان نرخ بیکاری به‌عنوان یک شاخص اجتماعی-اقتصادی و نرخ تورم به‌عنوان یک شاخص اصلی در اقتصاد حاصل می‌شود.

مرکز آمار ایران به‌تازگی اقدام به انتشار گزارش شاخص‌های عدالت اجتماعی ایران کرده است. این گزارش دربرگیرنده وضعیت عدالت اجتماعی در ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ است. مرکز آمار ایران در این مطلب به بررسی هشت حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سلامت، زیرساختی، جنسیتی و بین نسلی پرداخته است.

در بخشی از گزارش عدالت اجتماعی، شاخص فلاکت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. این شاخص که در تعریفی ساده از حاصل‌جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم به دست می‌آید، در یکی از جداول گزارش مرکز آمار ایران به‌رغم تاکید بر بیکاری تک‌رقمی و تلاش برای مهار تورم از سوی دولتمردان، افزایش قابل توجهی را تنها در پنج سال نشان می‌دهد. شاخص فلاکت از ۱۹٫۳ در سال ۱۳۹۵ به ۴۹٫۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ این یعنی افزایش حدود ۱۵۵ درصدی! در حال حاضر آمارها از نرخ بیکاری حدود هشت درصد و تورم بالای ۴۰ درصد خبر می‌دهند.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.