امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 946
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 28 فوریه 2023 - 14:56 | 303 بازدید | ارسال توسط :

ادامه روند نزولی نفت برنت

نفت برنت امروز و در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت ۸۲٫۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد. در حالی که اواسط بهمن ماه قیمت نفت تقریباً در محدوده ۸۵٫۳ دلار داد و ستد می‌شد. روند نزولی بازار از هفته گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد. این روند تحت تاثیر دو عامل افزایش ذخایر […]

ادامه روند نزولی نفت برنت

نفت برنت امروز و در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت ۸۲٫۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد. در حالی که اواسط بهمن ماه قیمت نفت تقریباً در محدوده ۸۵٫۳ دلار داد و ستد می‌شد. روند نزولی بازار از هفته گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد. این روند تحت تاثیر دو عامل افزایش ذخایر نفتی آمریکا و رشد نرخ بهره در این کشور رقم خورده است. همچنین کارشناسان رویترز سقف‌شکنی ارزش دلار طی هفت هفته اخیر را پیش‌بینی کرده‌اند. موضوعی که احتمالاً به کاهش قیمت نفت سرعت ببخشد.

بر این اساس نفت در شیب نزولی حرکت‌ می‌کند. البته همچنان افزایش تقاضا از سوی چین پایدار است. حتی نشریه پلتس در گزارشی از بازگشایی و رونق پروازهای خطوط هوایی آسیایی خبر داد. مسئله‌ای که با رشد تقاضای سوخت جت و به تبع آن نفت همراه است. با این حال گویا تغییرات به‌وجودآمده در عرصه تقاضای سوخت جت تاکنون تاثیر چندانی در افزایش قیمت نفت نداشته است.

سایت فرانسوی اینتلیجنس با اشاره به افزایش تقاضای سوخت جت نوشت: خرید خطوط هوایی امسال نسبت به ظرفیت پالایشگاه‌های جهان رشد چشم‌گیری داشته است. این در حالی است که ظرفیت تولید پالایشگاه‌های جهان امسال تنها ۹۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌‌کند.

حال باید دید واکنش بازار نفت در آینده نسبت به این موضوع چگونه است؟ آیا با تکیه بر تحلیل اینتلیجنس می‌توان روند صعودی را برای طلای سیاه پیش‌بینی کرد؟

چرا قیمت نفت کاهش پیدا کرد؟

به گزارش رویترز دو مولفه را می‌توان در کاهش فعلی قیمت نفت موثر دانست. یکی احتمال افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا و دیگری افزایش ذخایر نفت خام در این کشور. تاثیرگذاری این دو مولفه از آن حیث است که با انتشار گزارش‌های اقتصادی مثبت در آمریکا احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا وجود دارد.

با افزایش نرخ بهره سرمایه‌ها روانه بانک شده و التفات کمتری به سرمایه‌گذاری در کالاهایی همچون نفت می‌شود. بنابراین تقاضا و  قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب شاخص ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر بین‌المللی رشد چشم‌گیری پیدا می‌کند. رویترز نوشت به گفته برخی کارشناسان ممکن است دلار به بالاترین سطح خود در «هفت» هفته اخیر برسد.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام این کشور به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۲۱ رسیده است. با این حساب به نظر می‌رسد تقاضای نفت از سوی این کشور که یکی از مصرف‌کنندگان است کاهش پیدا کرده است. بنابراین منجر به کاهش ارزش طلای سیاه در بازارهای جهانی شده است.

قیمت نفت از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ یعنی زمانی که نظامیان ارتش روسیه به اوکراین حمله کردند، حدود یک ششم ارزش خود را از دست داده است. حال باید دید با توجه به چالش‌ جدید ایجاد شده در زمینه ناترازی عرضه سوخت جت و افزایش تقاضا از سوی ناوگان‌های هوایی روند کاهشی قیمت نفت تا چه زمانی ادامه دارد؟

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.