امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 1422
  پرینتخانه » مسکن و راه تاریخ انتشار : 28 می 2023 - 15:24 | 235 بازدید | ارسال توسط :

اجرای بسته‌های تشویقی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده

این روز‌ها شاهد اجرای برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور هستیم؛ برنامه‌هایی که زمینه ساز آن شده تا بسیاری از ساکنان این بافت‌ها به سمت نوسازی واحدهای مسکونی خود بروند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده و اجرای بسته ۱۹ بندی تشویقی در این خصوص، یکی از رویکرد‌هایی […]

اجرای بسته‌های تشویقی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده

این روز‌ها شاهد اجرای برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور هستیم؛ برنامه‌هایی که زمینه ساز آن شده تا بسیاری از ساکنان این بافت‌ها به سمت نوسازی واحدهای مسکونی خود بروند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده و اجرای بسته ۱۹ بندی تشویقی در این خصوص، یکی از رویکرد‌هایی است که دولت هم برای کاهش سقف‌های لرزان و خطرناک و هم به منظور افزایش تولید مسکن اتخاذ کرده است تا نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری که واجد امکانات لازم برای زندگی هستند رونق یابد و در این کار ضرورت دارد تا مشارکت مردم تقویت شود.

به گفته مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور با ارائه بسته های تشویقی و همکاری مردم و شهرداری‌ها با دولت برای اجرای آن، رونق می‌گیرد.

ماهوندی یکی از ساکنان بافت‌ فرسوده به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: پیش از این چندان برای نوسازی واحد مسکونی خود تمایلی نداشتم، اما در حال حاضر اخبار خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به گوش می‌رسد که می‌تواند انگیزه جدیدی برای تخریب و نوسازی واحد مسکونی فرسوده مان باشد.

او گفت: پیش از این تسهیلات درستی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به ما نمی‌دادند از سوی دیگر با این اجاره‌های سرسام آور ترجیح می‌دادیم که نوسازی نکنیم.

شهرداران تا پایان خرداد فرصت دارند بافت های فرسوده شهرها را معرفی کنند

در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده به منظور شتاب بخشی به نوسازی مسکن در این بافت ها اجرا شده است. از شهرداران تمامی شهر‌ها خواسته شد تا نسبت به شناسایی، تصویب و معرفی محلات مشمول مشوق‌های تراکمی کالبدی تا پایان خردادماه اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده و اجرای بسته ۱۹ بندی تشویقی در این خصوص، یکی از رویکرد‌هایی است که دولت هم برای کاهش سقف‌های لرزان و خطرناک و هم به منظور افزایش تولید مسکن اتخاذ کرده است تا نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری که واجد امکانات لازم برای زندگی هستند رونق یابد و در این کار ضرورت دارد تا مشارکت مردم تقویت شود.

او اظهار کرد: امسال مقرر شده ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن نوسازی شود و به همین منظور انتظار می‌رود استان‌ها نسبت به اجرای تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده اهتمام بیشتری داشته باشند.

آیینی بیان کرد: آخرین گزارشی که از عملکرد شهرداری‌ها به دست آمده حاکی است که در ۵۴ شهر از جمله کلانشهر‌های تهران، تبریز، کرج و کرمانشاه و شهر‌های بزرگ کاشان، اراک، یزد، بروجرد، آمل و بابل نسبت به شناسایی محلات مشمول و اعمال بسته اقدام کردند و ۵۸ شهر نیز با توجه به ظرفیتی که در مصوبه ۱۹ بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاکید شده بود که متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی شهر خود نسبت به بسته تشویقی موثرتری اقدام کنند، در حال تدوین بسته هستند که در کمیسیون ماده ۵ استان‌ها به تصویب برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: انتظار می‌رود تا شهرداری‌ها هرچه زودتر مقدمات اجرای بسته تشویقی را برای بهره‌مند شدن مردم از حق قانونی خود برای نوسازی بافت فرسوده فراهم و در این کار سرعت لازم را ایجاد کنند.

چندی پیش هم هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، خبر‌های خوبی را در خصوص بازار ساخت وساز و آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرد که یکی از اخبار هم مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است.

او گفت: هم اکنون سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی، برای دهک ۱ تا ۲ علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن، تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود بازپرداخت ۲ درصد و برای دهک ۳ و ۴ نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود ۲ درصد پیش‌بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.

عباسی‌اصل در خصوص اجرای طرح نهصت ملی مسکن گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها، روستا‌ها و بافت‌های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، یک‌هزار و ۱۵۰ واحد توسط نیرو‌های مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.

پیش از این هم مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های تولید مسکن را نوسازی بافت فرسوده به جهت داشتن تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی به عنوان بهترین روش و سریعترین روش تولید مسکن عنوان کرده  و می گوید: مقرر است تا بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده باشد که در این خصوص شرکت بازآفرینی شهری ایران در همکاری با شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها و مشارکت مردم گام‌هایی برداشته و نیاز است تا در این بخش همکاری مردم تقویت شود.

حال با توجه به اجرای بسته‌های تشویقی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده، شاهد تسریع در روند نوسازی این بافت‌ها هستیم که این امر می‌تواند نوید بخش بهبود فضای ساخت وساز در کشور باشد.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.