امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 1110
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 11 آوریل 2023 - 16:12 | 381 بازدید | ارسال توسط :

آمادگی صنعت برق برای گذر از تابستان

با نزدیک شدن به فصل گرما، وزارت نیرو برای یکی از مهمترین دغدغه‌ها در کشور که رفاه مشترکان خانگی و همینطور تولید صنایع و رشد اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن هم تامین پایدار برق است تمهیداتی اندیشیده به نحوی که در بخش خانگی خاموشی برنامه ریزی شده اعمال نشود و محدودیت‌های […]

آمادگی صنعت برق برای گذر از تابستان

با نزدیک شدن به فصل گرما، وزارت نیرو برای یکی از مهمترین دغدغه‌ها در کشور که رفاه مشترکان خانگی و همینطور تولید صنایع و رشد اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن هم تامین پایدار برق است تمهیداتی اندیشیده به نحوی که در بخش خانگی خاموشی برنامه ریزی شده اعمال نشود و محدودیت‌های صنایع هم به گونه‌ای اجرا شود که کمترین تاثیر را در میزان رشد تولید داشته باشد.

برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید برق برای اوج مصرف تابستان تدارک دیده شده، اما برای اینکه دید تکافوی نیاز مصرف کشور را می‌کند یا خیر باید تا پایان فصل گرم سال صبر کرد.

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته برای تابستان امسال و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در میان مدت دمای هوا در تابستان حدود نیم تا یک درجه گرم‌تر از شرایط عادی خواهد بود،  این درحالی است که هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق را به دنبال دارد و به همین خاطر تقاضا بیشتر خواهد شد و مدیریت مصرف افزون تری نسبت به سال گذشته نیاز است.

برای دوره اوج امسال وزارت نیرو در دومین سال دولت سیزدهم برنامه‌ای ۱۴۰ اقدامه را تنظیم کرده که با محوریت تولید و تامین برق اجرا خواهد شد. برنامه‌ای که در آن از تولید واحد‌های جدید نیروگاهی گرفته تا برنامه‌های صرفه جویی و افزایش راندمان در نظر گرفته شده تا رشد تقاضای برق را جوابگو باشد و امسال هم مثل سال گذشته، مشترکان خانگی تجربه خاموشی نداشته باشند.

افزایش تقاضای مصرف برق تا ۷۳ هزار مگاوات

در حالی که در سال‌های گذشته افزایش چند درصدی در میزان تقاضای برق را شاهد بودیم، اما مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌گوید: مقدار رشد مصرف خانگی در سال ۱۴۰۱ منفی ۰.۲ درصد بوده است که نشان از همراهی این بخش در سال گذشته دارد. برای امسال نیز ۳ شرایط مختلف برای افزایش نیاز مصرف پیش‌بینی شده، اما برنامه ریزی‌ها با در نظر گرفتن بدترین حالت و رشد ۶ درصدی تقاضا تنظیم شده که در نهایت مجموع نیاز مصرف را به ۷۳ هزار مگاوات می‌رساند. در حالت‌های دیگر افزایش مصرف تقاضای برق ۳ و ۴.۵ درصد پیش بینی شده است.

این مقام مسئول می‌گوید: برای پوشش این میزان از مصرف در کنار ظرفیت جدیدی که ایجاد و وارد مدار شده باید به دنبال جبران کسری‌ها از محل مدیریت مصرف و تشویق مشترکین کم مصرف، جابجایی بار و همچنین برخورد جدی با مشترکین پر مصرف داشته باشیم. بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برق مشترکینی که بیش از ۲ برابر الگوی مجاز مصرف می‌کنند، را قطع خواهیم کرد.

رجبی مشهدی با اشاره به برنامه‌های افزایش توان نیروگاهی در سال ۱۴۰۲ گفت: پیش‌بینی شده است که ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود که بخشی مربوط به نیروگاه‌های جدیدالاحداث وزارت نیرو به ظرفیت ۳۰۲۶ مگاوات می‌شود. همچنین به واسطه برقراری تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت، نیروگاه‌هایی به ظرفیت ۱۴۷۸ مگاوات شامل ۶ واحد در پنج ساختگاه احداث خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملیات تعمیر نیروگاه‌هایی که به صورت جدی آسیب دیده بودند و امکان استفاده از تولید برق این نیروگاه‌ها نبود آغاز شده و این نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار می‌گیرند. بر این اساس سه واحد نیروگاهی با ظرفیت ۷۳۰ مگاوات وارد چرخه تولید برق خواهند شد.

از طرفی به گفته سخنگوی صنعت برق، برنامه‌ریزی‌های عملیات تعمیر نیروگاه‌هایی که به صورت جدی آسیب دیده بودند و امکان استفاده از تولید برق این نیروگاه‌ها نبود آغاز شده و این نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار می‌گیرند؛ بر این اساس سه واحد نیروگاهی با ظرفیت ۷۳۰ مگاوات وارد چرخه تولید برق خواهند شد.

روند افزایش توان تولید برق در ایران

گفتنی است حدود یک دهه قبل و تا مرداد ماه سال ۱۳۹۲ ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور ۶۹ هزار مگاوات بود و تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۸۳ هزار مگاوات رسید. در سال ۱۴۰۰ این ظرفیت به نزدیکی ۸۶ هزار مگاوات رسید و بر اساس آخرین آمار ارائه شده تا سال ۱۴۰۱ این رقم از مرز ۹۰ هزار مگاوات عبور کرد. البته تمامی این واحد‌ها نمی‌توانند در دوره تابستان فعال باشند. با این اوصاف به گفته کارشناسان و مسئولان درصورتی که تا دوره اوج تابستان واحد‌های برنامه ریزی به بهره برداری برسند، همچنان یک ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف و وجود خواهد شد و باید منتظر ماند و دید متولیان امر در پوشش این ناترازی مثل سال گذشته حداقل در بخش خانگی نمره قبولی دریافت خواهند کرد یا خیر؟

رجبی مشهدی با اشاره به سهم قابل توجه بخش خانگی در میزان مصرف برق و اهمیت مدیریت آن گفت: در سال جدید با تاکید بر اجرا و پیشبرد طرح‌های تشویقی در حوزه خانگی طرح هایی به صورت گسترده اجرایی می‌شود. همچنین در همین راستا بخش عمومی و اداری کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و در این‌باره برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، به طوری‌که صرفه‌جویی ۱ هزار مگاواتی در بخش اداری کشور پیش‌بینی شده است.

برای درک بهتر میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف باید گفت که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱.۷ درصد از برق کشور در بخش خانگی، ۱۴.۴ درصد در بخش کشاورزی، ۳۶.۲ درصد در صنعت، ۷.۵ درصد تجاری و ۱.۵ درصد در روشنایی و معابر و مابقی مربوط به مصرف برق در بخش ادارات و نهاد‌های دولتی مصرف شده است.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.