امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 29 February , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲ - 20 شعبان 1445
شناسه خبر : 953
  پرینتخانه » خودرو تاریخ انتشار : 01 مارس 2023 - 11:30 | 345 بازدید | ارسال توسط :

نیروی کار ایران خودرو ۲۰ برابر کیاموتورز کره!/خودروسازان درگیر افزایش تیراژ دستوری!!

دخالت دولت در اداره شرکت‌های خودروسازی به مرحله‌ای رسید که تعداد تیراژ محصولات به دست دولت و وزارت صمت تعیین و نسخه‌های متعددی را برای نجات این صنعت تجویز می‌شد. در آخر نیز حتی عزل و نصب مدیرعاملان نیز به دست دولت درآمد. امری که موجب شد مدیران مختلف طی دوره‌ای کوتاه سیاست‌هایی را اعمال […]

نیروی کار ایران خودرو ۲۰ برابر کیاموتورز کره!/خودروسازان درگیر افزایش تیراژ دستوری!!

دخالت دولت در اداره شرکت‌های خودروسازی به مرحله‌ای رسید که تعداد تیراژ محصولات به دست دولت و وزارت صمت تعیین و نسخه‌های متعددی را برای نجات این صنعت تجویز می‌شد. در آخر نیز حتی عزل و نصب مدیرعاملان نیز به دست دولت درآمد. امری که موجب شد مدیران مختلف طی دوره‌ای کوتاه سیاست‌هایی را اعمال کنند که آن هم در نهایت به ثمر نمی‌شینند.

خودروسازان داخلی درحالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند که در مقایسه با خودروسازان بزرگ دنیا کارکنان بیشتری دارند، اما همچنان درگیر کیفیت و استاندارد پایین محصولاتشان هستند. چرا ایران همچنان درگیر تیراژ تولید خودرو است؟

خودروسازان داخلی مدعی هستند روزانه بابت تولید هر خودرو متحمل ضرر می‌شوند. البته آن‌ها این ضررها را با راهکارهایی، از جمله حذف آپشن یا عرضه خودرو در بورس کالا کاهش می‌دهند. اما اصلی‌ترین مساله‌ای که در رابطه با زیان خودروسازان مطرح است، به شیوه اداره شرکت‌های خودروسازی دولتی، یعنی شیوه دستوری مربوط می‌شود.

در این میان، برخی از افراد دست به استخدام افرادی می‌زنند که در واقعیت حضور آن‌ها کارآمد نیست. برای مثال، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس دست به افشاگری‌هایی زد و اعلام کرد که ۸۰۰ نفر کارمند ایران خودرو از طرف نمایندگان مجلس به صورت سفارشی و غیرعادلانه استخدام شدند و تنها یک نماینده ۳۰ نفر را در این شرکت خودروسازی استخدام کرده است.

طبق آخرین آمار منتشرشده، ایران‌خودرو با حدود ۵۶ هزار نیرو درحال حاضر سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. این درحالی است که یکی از بزرگترین خودروسازان جهان شرکت کیاموتورز که در کارخانه‌ خود در جورجیای آمریکا با ۲۷۰۰ نیرو حدود  ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند.

خودروسازان درگیر افزایش تیراژ دستوری

حال این مساله مطرح می‌شود که چرا خودروسازانی که در کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارند، باید ظرفیت تولید خود را تا این حد بالا ببرند و در مقابل، خودروسازان بزرگ دنیا در برخی از مواقع تولیدات خود را به یک میلیون دستگاه نیز نمی‌رسانند؟

ممنوعیت واردات خودرو به کشور باعث شد تا بازار خودروی ایران با کمبود عرضه شدیدی مواجه شود. در نتیجه، این دولت بود تا خودروسازان را مجبور به افزایش تولید و به زیان انباشته آن‌ها اضافه کرد.

در ایران تنها تیراژ مهم است؟

نکته دیگری در رابطه با مقایسه وضعیت تولید خودروهای ایران خودرو و شرکت خودروسازی کیا وجود دارد، کیفیت محصولات تولیدی است.

خودروسازان داخلی با تمرکز بر تیراژ تولید، کیفیت را فراموش کرده‌اند و محصولات آن‌ها با نارضایتی‌های فراوانی از سوی مشتریان مواجه می‌شود. این درحالی است که خودروسازان بزرگ دنیا در زمانی توان رقابت در بازارهای جهانی را کسب کردند که خودروهایی با کیفیت بالا و تکنولوژی روز دنیا تولید کردند.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.