امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 747
  پرینتخانه » مسکن و راه تاریخ انتشار : 16 ژانویه 2023 - 17:15 | 350 بازدید | ارسال توسط :

لغو برخی سفرهای ناوگان های عمومی به دلیل شرایط نامناسب جوی

با توجه به بارش های اخیر و کاهش چشم گیر دمای هوا در کل کشور، بسیاری از ترددها در بخش حمل و نقل جاده ای، هوایی و ریلی با مشکل روبرو شده است و برخی سفرها از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی لغو می‌شود که طبق دستورالعمل حقوق مسافران، مبالغ بلیت‌ها باید به صورت کامل […]

لغو برخی سفرهای ناوگان های عمومی به دلیل شرایط نامناسب جوی

با توجه به بارش های اخیر و کاهش چشم گیر دمای هوا در کل کشور، بسیاری از ترددها در بخش حمل و نقل جاده ای، هوایی و ریلی با مشکل روبرو شده است و برخی سفرها از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی لغو می‌شود که طبق دستورالعمل حقوق مسافران، مبالغ بلیت‌ها باید به صورت کامل استرداد شود.

 طی این مدت حدود ۱۰۰ پرواز به مشهد و برنامه حرکت ۵۵ رام قطار به دلیل بارش برف و کولاک و مسدود شدن محورها در راستای حفظ ایمنی  و جان مسافران با اختلال روبرو شده است.

با توجه به ایجاد چنین مشکلاتی بسیاری از مسافران که برنامه سفر خود را لغو کردند نگران بازگشت مبلغ بلیت بودند.  طبق آیین‌نامه حقوق مسافر، ابطال پرواز به دلیل بدی آب و هوا شرایط فوق‌العاده تفسیر می‌شود و از هیچ شرکت هواپیمایی انتظار پرداخت جریمه به مسافر نمی‌رود؛ اما مطابق همین آیین‌نامه تمامی ایرلاین‌هایی که موفق به انجام پرواز به دلیل بدی آب و هوا نشده‌اند موظف هستند وجه کامل بلیت خریداری شده را به مسافران بازگردانند.

شرکت های هواپیمایی تا حدود ۱۰ روز فرصت دارند وجه را به طور کامل به مسافر بازگردانند و این زمان در آیین‌نامه حقوق مسافر تا دو هفته نیز پیش‌بینی شده است. مسافران هم‌چنین می‌توانند پرواز جایگزینی از سوی شرکت هواپیمایی انتخاب کنند.

مبالغ بلیت پروازهای لغوشده کامل استرداد می شود

در همین رابطه مبر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که در این ایام به دلیل شرایط بد آب و هوایی و در راستای حفظ ایمنی و جان مسافران  تعدادی از پروازها لغو و یا با تاخیر روبرو شده اند که طبق دستور العمل حقوق مسافران تمامی  مبلغ بلیت  به صورت کامل به مسافران استرداد می شود .

او می گوید: با توجه به آنکه شرایط جوی  باعث تاخیر و یا لغو پروازها شده است بنابراین ایرلاین ها موظف به پرداخت جریمه بابت این تاخیر و یا لغو پروازها نیستند.

در حوزه حمل ونقل ریلی هم از روز پنجشنبه با توجه به بارش برف و کولاک در استان خراسان رضوی تعدادی از قطار ها به دلیل یخ زدگی سوزن ریل در مسیر مانده بودند که با همکاری نیروهای فنی بخشی از مسیر بازگشایی و تردد قطارها انجام شد.

روز جمعه هم تعدادی از قطارهای مسیر مشهد از سیر حذف شدند و طبق دستور مدیر عامل راه آهن مبلغ بلیت به آنها استرداد شد. با توجه به درخواست بسیاری از مسافران روز گذشته  قطارهای فوق العاده از مشهد به چند شهر استان راه اندازی شد.

راه اندازی قطارهای فوق العاده برای مسافران مشهد

در همین رابطه سید میعاد صالحی  مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: ۱۴ رام قطار فوق العاده برای بازگشت مسافران و زائران از مشهد با توجه به حذف قطار‌ها به دلیل برف و کولاک، در نظر گرفته شد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، مسیر قطار‌های فوق العاده علاوه بر تهران برای شهر‌های بندرعباس، ‏کرمانشاه، اصفهان و اهواز بوده و تا ساعت ۲۰ دیشب تمامی این قطار‌های فوق العاده اقدام به بازگشت زائران از مشهد کردند.

براساس این گزارش با وجود بارش برف و کولاک، فعلا تردد های حمل ونقلی ریلی و هوایی پا برجا است اما ممکن است اختلال هایی در ترددها صورت گیرد .

در حوزه حمل ونقل عمومی جاده ای هم تا کنون هیچ اختلال و یا لغو سفری صورت نگرفته اما در این بخش هم اگر اختلالی ایجاد شود طبق دستورالعمل حقوق مسافران در حوزه جاده ای مبلغ بلیت به صورت کامل استرداد می شود.

اتوبوس های جاده ای سفرهای خود را لغو نکرده اند

در همین رابطه  آقای داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری  گفت: اکنون تمامی ناوگان حمل ونقل جاده ای در حال تردد بین شهری هستند و مشکلی وجود ندارد.

به گفته مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری، با وجود برف و کولاک در چند روز گذشته به ویژه  در استان خراسان رضوی ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای اقدام به جابه جایی مسافران کرده اند.

او می گوید: تا زمانی که محوری مسدود نباشد و امکان جابه جایی وجود داشته باشد، اتوبوس های بین شهری با استفاده از زنجیر چرخ و تجهیزات اقدام به جابه جایی مسافران می کنند.

باقر جوان گفت: تاکنون دستورالعملی مبنی بر مسدود بودن محور یا مسیری به ما ابلاغ نشده است؛ بنابراین امکان جابه جایی مسافران در تمامی محورها وجود دارد.

براساس این گزارش با توجه به هشدارهایی که سازمان هواشناسی صادر کرده و سامانه بارشی جدیدی که از روز سه شنبه وارد کشور خواهد شد، مسافران باید از انجام سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند اما در صورت انجام سفر با ناوگان حمل ونقل عمومی و لغو سفر نگران بازگشت مبالغ بلیت های خود نباشند چراکه طبق دستورالعمل حقوق مسافران، مبالغ بلیت به صورت کامل استرداد می شود.

| منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.