امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1316
  پرینتخانه » صنعت و تجارت تاریخ انتشار : 10 می 2023 - 11:52 | 339 بازدید | ارسال توسط :

راهی بجز تغییر نظام سنتی توزیع نداریم

علیرضا شاه‌ میرزایی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت پخش ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش، گفت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در راستای رشد حوزه پخش و توزیع است و ما اهمیت زیادی برای این حوزه قائل هستیم. شاه میرزایی گفت: با توجه به وجود کار‌های غیرمولد و تورم زا در بخش توزیع، برای […]

راهی بجز تغییر نظام سنتی توزیع نداریم

علیرضا شاه‌ میرزایی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت پخش ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش، گفت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در راستای رشد حوزه پخش و توزیع است و ما اهمیت زیادی برای این حوزه قائل هستیم.
شاه میرزایی گفت: با توجه به وجود کار‌های غیرمولد و تورم زا در بخش توزیع، برای تحقق هدایت پول به بخش مولد، راهی جزء تغییر نظام سنتی توزیع نداریم.

او با بیان اینکه اکنون سیستم توزیع برخی حوزه‌ها مثل لوازم یدکی تغییر کرده است، افزود: اخیرا این بحث در رابطه با توزیع طلا نیز مطرح بود. به طور کلی سه رکن حمل و نقل، انبارش و فناوری اطلاعات در بخش توزیع مهم است.

این مقام مسئول ادامه داد: ریشه تورم کنونی که باعث رکود شده و مشکلات دیگر هم ایجاد کرده، نقدینگی است. هر سال به نقدینگی اضافه می‌شود، اما رشد اقتصادی به این اندازه نیست و منجر به تورم شده، اما اکنون صنعت نیاز به سرمایه در گردش دارد، پس نمی‌شود راه رشد نقدینگی را بست. تنها راه موجود حرکت پول در کانال تولید و توزیع کالا است.

او افزود: کسانی که در بخش غیرمولد و تورم زا مثل خرید و فروش، احتکار و سوداگری هستند، بیشتر در نظام توزیع فعالیت می‌کنند. البته این افراد در بخش تولید هم هستند؛ برای مثال کسانی که مواد اولیه تهیه می‌کنند، اما به جای تولید آن را می‌فروشند. اما به طور کلی کار غیر مولد و تورم زا در بخش توزیع بیشتر است. هرچند توزیع کالا به خودی خود دارای ارزش است؛ بنابراین اگر توزیع کالا هوشمند شود به حرکت پول در بخش مولد کمک می‌شود. پس راهی جزء تغییر نظام سنتی توزیع نداریم.

در ادامه این همایش، سهراب کارگر، رئیس انجمن صنعت پخش گفت: نبود نظام مدون و متولی مستقیم در صنعت پخش، موازی کاری، قیمت گذاری دستوری و … از جمله مهم‌ترین چالش‌های صنعت بخش است.

او همچنین از برنامه ریزی برای تدوین قانون نظام جامع توزیع و سند جامع استراتژیک صنعت پخش خبر داد و گفت: صنعت پخش نقش مهمی در نظام تنظیم بازار و توزیع کالا دارد و می‌تواند برای افزایش فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان و مقابله با قاچاق نقش پر رنگی داشته باشد.

کارگر افزود: انجمن ملی صنعت پخش بر اساس یک برنامه ریزی سه ساله در حال ایجاد یک کنفرانس توزیع و فروش محصولات با همکاری کشور‌های همسایه است که در این ارتباط تفاهم نامه اولیه آن با حضور نمایندگان کشور‌های علاقمند در کنفرانس ایجاد خواهد شد.

محمد رضا مرادی، عضو هیئت مدیره انجمن صنعت پخش نیز با تاکید بر لزوم گذار از مدل سنتی به مدرن در صنعت پخش، گفت: حوزه فعالیت شرکت‌های پخش در دنیا متفاوت از کاری است که شرکت‌های پخش در ایران انجام می‌دهند. اصرار بر مدل سنتی، فقدان بهبود و تحقیق و توسعه، نقش کمرنگ تکنولوژی و مقاومت در برابر تغییر از جمله چالش‌های صنعت پخش است که باعث شده صنعت به روز نباشد؛ بنابراین باید از فروش محوری به سمت خدمت محوری، از محوریت ویزیت به پشتیبانی، از تور‌های توزیع به تحویل سریع، از ناوگان حجیم به ناوگان سبک، از فروشنده به پشتیبان تکنولوژی، از ویزیت‌های حضوری به فروش‌های آنلاین و … حرکت کنیم.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.