امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 885
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی تاریخ انتشار : 20 فوریه 2023 - 7:48 | 251 بازدید | ارسال توسط :

تهاتر برق و گاز ایران با برنج و گندم عراق!

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، از مبادله ایران و عراق در زمینه برق و گاز خبر داد. این در حالی است که محدودیت خزانه‌داری آمریکا برای معاملات دلاری دو کشور تشدید شد. با این حساب ارز آوری در ازای صادرات برق و گاز قرار نیست نصیب ایران شود و به گفته حمید حسینی، عضو هیئت […]

تهاتر برق و گاز ایران با برنج و گندم عراق!

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، از مبادله ایران و عراق در زمینه برق و گاز خبر داد. این در حالی است که محدودیت خزانه‌داری آمریکا برای معاملات دلاری دو کشور تشدید شد. با این حساب ارز آوری در ازای صادرات برق و گاز قرار نیست نصیب ایران شود و به گفته حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق، بدهی ایران از این کشور از طریق تهاتر کالاهای اساسی پرداخت می‌شود.

چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال از تشدید محدودیت‌های خزانه‌داری آمریکا برای معاملات دلاری ایران و عراق خبر داد. با این حال فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، گفت: بغداد برای تداوم خرید برق و گاز ایران از سوی آمریکا چراغ سبز دریافت کرده است. این دو کشور به جز مسئله برق و گاز ۱۳ میلیارد دلار تبادل تجاری دارند.

با این حساب به نظر می‌رسد در ازای صادرات برق و گاز به عراق دلاری به ایران پرداخت نمی‌شود. حال با وجود تشدید محدودیت‌ها باید دید راه تبادل ارز میان دو کشور از چه طریق دنبال می‌شود؟

یک بام و دو هوا مبادله دلاری ایران و عراق

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در این‌باره گفت: روال تجارت ایران و عراق به صورت عادی در حال طی شدن است و ماجرای تشدید محدودیت‌های ارزی تاثیری بر مبادلات دو کشور ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های حاصل از صادرات برق و گاز به چه صورت وصول خواهد شد؟ عنوان کرد: در ازای صادرات برق و گاز به عراق دلار دریافت می‌کنیم.

اظهارات آل اسحاق در حالی است که حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق، درباره نحوه پرداخت صادرات گاز و برق به تجارت‌نیوز گفت: هیچ مبادله دلاری میان دو کشور انجام نمی‌گیرد.

او درباره نحوه وصول بدهی ایران در این زمینه گفت: عراق در ازای واردات برق و گاز کالاهای اساسی همچون: گندم، برنج، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی و … به ایران می‌دهد. تنها مبادله دلاری که میان ایران و عراق صورت می‌گیرد در زمنیه پرداخت بدهی‌های دلاری ایران به کشورهایی همچون ترکمنستان است.

بر اساس این گزارش صادرات برق  و گاز ایران به عراق در حالی انجام می‌شود که هیچ آورده‌ی دلاری برای کشور ندارد. فارغ از این ایران در حال حاضر با مشکل تامین گاز در فصل زمستان و برق در فصل تابستان مواجه است. ممکن است متولیان در توجیه صادرات برق و گاز بازه زمانی را مطرح کنند. به این صورت که گاز در تابستان صادر و برق در زمستان صادر شود. در این صورت مشکلی در تامین مصرف انرژی کشور بروز پیدار نمی‌کند.

علاوه بر این، همچنان شاهد آن هستیم که ایران در زمستانی که در حال گذر است با مشکل کمبود گاز مواجه بود و در تابستان‌ها به روال معمول باید منتظر کمبود برق باشیم! بنابراین صورت‌بندی نحوه مدیریت صادرات مشخص نیست؟ چراکه کشور در همه فصول با کمبود انرژی مواجه است.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.