امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 1383
  پرینتخانه » اقتصاد کلان تاریخ انتشار : 23 می 2023 - 15:48 | 502 بازدید | ارسال توسط :

تغییر یارانه‌های نقدی / کالابرگ جایگزین یارانه می‌شود؟

سال گذشته بود که یارانه نقدی و معیشتی حذف شد و دولت تصمیم گرفت همه یارانه‌ها را در قالب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند. یک سال از افزایش یارانه نقدی می‌گذرد و حالا وزیر اقتصاد خبر داده که قرار است به زودی بسته یارانه‌ها اصلاح شود. اما این اصلاحات چیست؟ اما امروز وزیر اقتصاد […]

تغییر یارانه‌های نقدی / کالابرگ جایگزین یارانه می‌شود؟

سال گذشته بود که یارانه نقدی و معیشتی حذف شد و دولت تصمیم گرفت همه یارانه‌ها را در قالب یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند.

یک سال از افزایش یارانه نقدی می‌گذرد و حالا وزیر اقتصاد خبر داده که قرار است به زودی بسته یارانه‌ها اصلاح شود. اما این اصلاحات چیست؟

اما امروز وزیر اقتصاد خبر جدیدی درباره یارانه‌ها داده و گفته «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تدارک اصلاحیه‌ای روی بسته یارانه سال گذشته است که هر وقت نهایی شود توسط وزیر تعاون یا بنده اعلام می‌شود.»

اما این اصلاحات یارانه‌ای چیست؟ آیا قرار است مبلغ یارانه‌ها مجددا تغییر کند و یا قرار است کالابرگ جایگزین یارانه‌ها شود؟

کالابرگ جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟

گمانه دوم این است که دولت می‌خواهد کالابرگ را جایگزین یارانه‌های نقدی کند. این مساله‌ای است که از سال گذشته تاکنون بارها تایید و تکذیب شده است. اما در آخرین گزارش‌ها مقامات دولتی اعلام کردند که دولت قرار است اعتبار یارانه نقدی را در کارت سرپرستان خانوار واریز کند و این خود خانوارها باشند که انتخاب کنند با یارانه نقدی خود کالا بخرند و یا مبلغ آن را برداشت کنند.

اما به نظر می‌رسد که تمایل دولت این است که افراد را به سمت دریافت کالابرگ سوق دهد و متقاضیان دریافت یارانه نقدی را کاهش دهد. پس اصلاح یارانه‌ها می‌تواند شامل مشوق‌هایی برای دریافت سبد کالا به جای یارانه نقدی باشد. یعنی کالاهای سبد کالابرگ با قیمتی عرضه شود که مردم را به خرید کالا تشویق کند و نه برداشت نقدی مبلغ واریزی.

گمانه سومی که مطرح می‌شود این است که دولت می‌خواهد لیست یارانه‌بگیران را تغییر دهد. در چند ماه گذشته هر بار واریز یارانه نقدی، انتقاد عده‌ای از مردم را به همراه داشته است. عده‌ای می‌گویند یارانه آنها کاملا قطع شده که نشان می‌دهد بر اساس محاسبات جدید این گروه‌ها جزو دهک نهم و دهم محاسبه شده‌اند.

عده دیگری هم می‌گویند یارانه ۴۰۰ هزار تومانی آنها به ۳۰۰ هزار تومان رسیده که نشان می‌دهد این گروه‌ها از دهک اول تا سوم جدا شده و وارد دهک چهارم تا هشتم شده‌اند. حالا ممکن است دولت بخواهد لیست یارانه‌بگیران را تغییر دهد و تعداد مشمولان را کم کند. البته این سناریو چندان قوی نیست.

فعلا باید منتظر ماند و دید ماجرای اصلاح یارانه‌ها چیست و شامل چه مواردی می‌شود.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.