امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 1376
  پرینتخانه » انرژی و پتروشیمی, بورس تاریخ انتشار : 22 می 2023 - 14:06 | 291 بازدید | ارسال توسط :

آغاز معاملات برق سبز در بورس انرژی

علی نقوی در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدید پذیر با اشاره به استقبال از انرژی سبز در دنیا اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار انرژی سبز تا سال ٢٠٣٩ به بیش از دو هزار میلیارد دلار می‌رسد. مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: از امروز معاملات برق سبز در بورس […]

آغاز معاملات برق سبز در بورس انرژی
علی نقوی در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدید پذیر با اشاره به استقبال از انرژی سبز در دنیا اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار انرژی سبز تا سال ٢٠٣٩ به بیش از دو هزار میلیارد دلار می‌رسد.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: از امروز معاملات برق سبز در بورس انرژی انجام می‌شود و اولین کشور در غرب آسیا هستیم که این معاملات را انجام می‌دهد.

وی درباره اهمیت توجه کشورهای همسایه به انرژی تجدید پذیر گفت: در کشور عربستان تا سال ٢٠۵٠ سهم تامین انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر به ۵٠ درصد و در کشور پاکستان به ٣٠ درصد و در کشور امارات این عدد به ٧۵ درصد می‌رسد. افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران هم مورد توجه قرار گرفته اما گسترش و توسعه آن نیازمند تامین مالی بخش خصوصی است که بازار سرمایه این ظرفیت را دارد .

مدیرعامل بورس انرژی با بیان ٨  نیروگاه برق تجدیدپذیر در بورس مورد پذیرش قرار گرفتند، ادامه داد: از امروز معاملات برق سبز در بورس انرژی انجام می‌شود و اولین کشور در غرب آسیا هستیم که این معاملات را انجام می‌دهد.

نقوی افزود: نتیجه همکاری وزارت نیرو و بورس انرژی ابلاغ دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی  در اسفندماه سال گذشته بود و امروز با فراهم آمدن زیرساخت‌های فنی و معاملاتی در بورس انرژی ایران تابلو برق سبز رونمایی شد.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان شیوه معاملات به صورت سلف است، ادامه داد: اولین معامله برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی انجام و قیمت هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر ١٩٩۵ تومان کشف قیمت شد. نفت خام از طریق گواهی سپرده نفت خام معامله می‌شود که در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هر هفته این گواهی‌ها ارائه می‌شود. تاکنون معادل ١۴٨ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه و معامله شده است.

وی با تاکید بر اینکه امکان صادارت برق تجدیدپذیرها با راه‌اندازی تابلو سبز فراهم می‌شود، گفت: راه‌اندازی تابلو سبز در بورس انرژی امکان صادرات برق تجدیدپذیرها در شرایط غیرپیک را فراهم می‌کند. با توجه به ناترازی گاز و سوخت در ایران این موضوع بسیار مهم و کلیدی است.

نقوی افزود: باید توجه داشت: نرخ برق تجدیدپذیر در برخی از کشورهای همسایه تا ۲ برابر نرخ خرید تضمینی در ایران است. صدور مجوز صادرات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع انحصار از توانیر برای صادرات برق، گام مهمی در توسعه صنعت برق کشور خواهد بود.

نویسنده : تصنا | منبع خبر : ایلنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در تصنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.