تردد ۱۸ هزار اتوبوس درجاده‌ها؛ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده

رئیس پلیس راهور با تأکید برضرورت نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشورتصریح کرد: هم‌اکنون 51 هزار اتوبوس در سطح کشور وجود دارد که حدود 18 هزار دستگاه در حوزه راه فعال هستند و بقیه در داخل شهر و روستا تردد می‌کنند. متأسفانه تعداد قابل توجهی از این اتوبوس‌ها فرسوده و خطرسازهستند که باید هرچه زودترنوسازی شوند. 40 درصد اتوبوس‌های موجود تهران نیز فرسوده‌اند.

 

  سردار تقی مهری با ارائه گزارشی در نشست مشترک با دادستان کل کشورضمن بیان این خبر اظهار داشت: تعداد قربانیان حوادث رانندگی از 27 هزار و 700 نفر در سال 84 به 16 هزار نفر تا پایان سال 95 کاهش یافته است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره آمار جانباختگان ناشی از تصادفات اتوبوس‌ها در درون و برون شهرها نیز گفت: در سال 92، 11 نفر در درون شهرها و 196 نفر در خارج از شهرها، در سال 93، 6 نفر در درون شهرها و 101 نفر در برون شهرها، در سال 94، هفت نفر در درون شهرها و 179 نفر در برون شهرها و در سال 95، 9 نفر در درون شهرها و 163 نفر در برون شهرها در سوانح رانندگی جان باختند؛ در چهارماهه نخست امسال، دو نفر در درون شهرها و 42 نفر در خارج از شهرها، در تصادف رانندگی جان خود را از دست داده‌اند؛ در مجموع از سال 92 تا چهار ماه نخست امسال، 718 نفر در تصادفات درون و برون شهری اتوبوس‌ها جان باختند.

 

وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال، مجموع جانباختگان تصادفات رانندگی اعم از سواری، وانت و...5371 نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 نفر کاهش داشته است. تمامی جاده‌های کشور باید به سامانه‌های ثبت تخلف مجهز شوند تا از این طریق بتوانیم رفتار رانندگان را کنترل کنیم.به گفته وی، بیش از 95 درصد حمل و نقل کشور ما زمینی است و از سوی دیگر حمل و نقل ریلی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است.


وی با اشاره به مقایسه تلفات رانندگی ایران با کشورهای آسیایی و دیگر نقاط جهان، افزود: در آسیا به ازای 10 هزار وسیله نقلیه در سال، 10 نفر کشته می‌شوند که این عدد در کشور ما در سال 84 معادل 32 نفر بود که در پایان سال 95 به 5 نفر کاهش یافت. درحالی که میانگین جهانی 7.7 نفر است و در امریکا 2.7 نفر است.استفاده از وسیله نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی بسیار کم است و مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی بویژه ریلی استفاده می‌کنند.رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به 3400 نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور بر ارتقای ایمنی جاده‌ها و نیز اعمال مجازات‌های سختگیرانه‌تر برای رانندگان پرخطر تأکید کرد.

 

وی در پاسخ به سؤال دادستان کل کشور مبنی بر اینکه آیا در کشورهای دیگر برای رانندگان وسیله نقلیه عمومی، کنترل‌ها و نظارت‌های بیشتری صورت می‌گیرد؟ افزود: آموزش رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در برخی از این کشورها بسیار ویژه است به گونه‌ای که نمرات منفی برای رانندگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با رانندگان خودروهای شخصی بیشتر است.رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در کشور ما کسانی که از مواد افیونی و الکلی استفاده می‌کنند تا 6 ماه حق رانندگی ندارند و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند.


در کشورهای دیگر که مصرف مواد الکلی منعی ندارد اگر راننده در صندلی جلو همراه داشته باشد حتماً با او برخورد می‌شود که این نشان می‌دهد برای کنترل رفتار راننده در دنیا مقررات سختگیرانه وضع می‌شود.مهری افزود: سال گذشته فرمانده ناجا در پیشنهادی به رئیس جمهوری درخواست تشکیل ستاد راهبردی برای رسیدگی به تصادفات و جانباختگان را داد که ظاهراً در قالب لایحه‌ای از سوی وزیران « راه و شهرسازی» و  « کشور» به مجلس ارائه شده است.مهری در بخش دیگری از سخنانش به افزایش خواب آلودگی در برخی محورها در استان‌های سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان به سبب جاده‌های کویری اشاره کرد و گفت: باید مناطق استراحتگاهی در این جاده‌ها افزایش پیدا کند.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی و نیز مجهز شدن هرچه بیشتر تجهیزات پلیس تأکید کرد و گفت: در چند سال آینده تعداد خودروها به حدود 30 تا 40 میلیون می‌رسد که باید اقبال به حمل و نقل عمومی نیز بیشتر شود.مهری درباره علت تصادفات در 18 روز ابتدایی شهریور امسال، گفت: عمده تصادفات جاده‌های برون شهری ناشی از سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده است.


وی گفت: ما 173 کد تخلفاتی داریم که امسال 40 میلیون برخورد با تخلفات شده است که 38 درصد آن به وسیله دوربین بود و بقیه خودروها از سوی مأموران متوقف شدند.

ایران

110

پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ -   اخبار حوادث - خبر از جام نیوز

کلیدواژه ها  :