با یک تصویر اخبار روز و اخبار مهم روز منتشر می شود

با یک تصویر اخبار روز و اخبار مهم روز منتشر می شود

یک عکاس خبری عمدتاً بر روی مصور کردن اخبار متمرکز است. اما عکاس مستند اجتماعی خود ایده پرداز و گزارشگر دسته اول جریان در حال وقوع است. که ما اصطلاحاً او را خبر ساز می‌نامیم. داستانی که او روایت می‌کند می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. حاوی نکات منفی اجتماع بشری باشد، یا رویدادهای شادی بخش و امیدوار کننده، پس بنابراین آن چیزی که در وهله نخست برای یک عکاس مستند اجتماعی بسیار تعیین کننده و حیاتی است «ایده» برای خلق یک داستان مستند از جامعه بشری است.

در عکاسی خبری  اخبار روز بیشتر به ذهن می‌آید شاید سرعت وقوع رخداد، عدم پیش‌بینی و کنترل بر روی واقعه اعم از خوادث، رخدادهای ورزشی، سیاسی و غیره است. اما آنچه در عکاسی مستند اجتماعی دانسته می‌شود، وجود برنامه‌ریزی، پیش‌بینی نسبی وقایع، امکان مطالعه عمیق قبل از تهیه عکس است.

شاید یک عکاس خبری هنگام صبح پس از برخاستن از خواب منتظر یک پیام از طرف دبیر یا سردبیر رسانه اش است تا برای تهیه عکس از یک رخداد به ماموریت رود. با اندکی برنامه‌ریزی و مطالعه پیرامون راه رسیدن به رخداد. اما عکاس مستند اجتماعی گزارشگری است با ویژگی بینش و دانش بسیار وسیع و در عین حال عمیق. گرچه احتمالاً آن‌ کاری را که عکاس اخبار مهم روز لحظه‌ای در ثبت رخدادهای سریع می‌تواند انجام دهد یک مستند نگار قادر به انجامش نباشد.

اما آن چیزی را که ما در این مبحث دنبال می‌کنیم گفتگو درباره ویژگی‌های عمده در عکاسی اخبار روز و مستند اجتماعی است. یک مستند نگار باید نسبت به موضوع یا موضوعاتی که قصد تهیه گزارش از آنها را دارد مطالعه بسیار عمیق از جهات مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

بطور مثال یک عکاس خبری برای تهیه عکس از انفجار در یک کارخانه یا مدرسه، نیاز و فرصت کافی برای مطالعه همه جانبه پیرامون موضوع را ندارد. او فقط موظف است چند عکس با کیفیت و دقیق تهیه کند و در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار رسانه و مخاطبان خود قرار دهد. اما یک عکاس مستند اجتماعی اگر بخواهد از یک مدرسه، کارخانه یا هر جا و موضوع دیگر گزارش تهیه کند نیاز به یک داستان واقعی و با اهمیت از آن دارد. پردازش این داستان نیاز به مطالعه و صرف وقت فراوان پیش از تولید دارد. از یک منظر تهیه یک گزارش عکس مستند مانند تهیه یک فیلم سینمایی مراحل پیش تولید، تولید و تدوین صحیح را نیازمند است.

یک عکاس خبری هنگام تهیه عکس اگر با پرسش «چرا برای این ماموریت می‌روی؟» روبرو شود پاسخش را در آخرین اخبار منتشر شده یا خبر همزمان ارائه می‌دهد. یعنی «اهمیت» برای تهیه عکس از قبل عنوان شده است. اما یک مستندنگار هنگام تهیه گزارش با ارائه یک داستان واقعی و با اهمیت «چرایی» تهیه این گزارش پاسخ می‌دهد. در شبانه روز میلیون‌ها کارگر در سراسر جهان مشغول کارند. «چرا شما از این کارگران گزارش تهیه کرده‌اید؟» پاسخ در عکس‌ها و نوشته ی همراه با آنها نهفته است.

در عکاسی اخبار مهم روز لحظه ا‌ی عمر استفاده از عکس به مراتب کمتر از عکس‌های مستند اجتماعی است. در عکاسی خبری لحظه‌ای عکس‌ها یک، دو یا چند روز مورد استفاده رسانه‌ها قرار می‌گیرند. زمان این استفاده به فراخور موضوع خیلی زود هم شروع می‌شود.گر چه گهگاه از همان عکس ها بصورت آرشیوی استفاده می شود. در حالیکه در مستندنگاری شما عجله چندانی برای تهیه عکس و ارائه آن ندارید. و تا هفته‌ها، ماهها  یا حتی چند سال زمان برای ارائه دارید. گرچه در هر دو مورد نباید از وجوداستثنائات غافل شد.دیگر اینکه عکاس مستند اجتماعی در بسیاری از مواقع به قصد ایجاد تغییرات نسبت به تهیه گزارش اقدام می‌کند، در حالیکه این امر در عکاسی خبری کمتر مصداق پیدا می‌کند. اما در بعضی از موارد مجموعه فعالیتهای یک عکاس اخبار ایران به قصد ایجاد تغییرات تعبیر می‌شود.

بنابراین آنچه در ابتدایی‌ترین تفاوت بین عکس‌های خبری لحظه‌ای و مستند اجتماعی بارز است، سرعت وقوع و عمق داستان ارائه شده است. پس یک عکاس خبری خود را باید به اطلاعات روزانه مسلح کند تا از اخبار روز جا نماند. و عکاس مستند که راوی داستان است باید به عمق زندگی موضوعات خود برود و مسلح به اطلاعات ژرف در آن زمینه باشد. در مباحث بعدی راجع به الگوهای مهم که عکاسان باید پیروی کنند گفتگو می‌کنیم